Flera medier har nyligen lyft de stora miljöproblem som fossildrivna mopeder – särskilt tvåtaktare – skapar i svenska stadskärnor. Problemet växer och kräver en gemensam lösning. Därför vill foodora kraftsamla med både bransch och politiker och föreslår nu ett totalförbud av fossildrivna mopeder i våra städer.
Foodora fortsätter samtidigt att minska sitt eget klimatavtryck. Under de senaste tre åren har företaget ökat sin flotta av elmopeder niofalt. I dag sker en tredjedel av leveranserna i stadskärnorna med elmoped, och andelen växer snabbt. Just nu fördubblas elflottan i Stockholm. Dessutom fasar foodora ut tvåtaktsmopeder och inför den 1 januari 2026 ett krav på att alla nyanställda använder elmoped eller fyrtaktsmoped.
Välfungerande, rena och hållbara städer är avgörande – både för foodora och för hela branschen. Men ansvaret kan inte vila på enskilda aktörer. Därför vill foodora samarbeta med politiken. Ett första steg är att uppdatera reglerna för miljözoner så att de även omfattar mopeder. Det skulle ge kommunerna större handlingsfrihet att skydda både folkhälsa och miljö.
För att lösa utmaningarna krävs gemensamt ansvar. Därför bjuder foodora nu in hela plattformsindustrin till dialog om hur branschen snabbt kan minska sitt klimatavtryck – med målet att fasa ut fossildrivna mopeder från svenska stadskärnor.
Foodora har även bjudit in ledande lokalpolitiker från flera partier till ett möte om vilka lösningar som finns i dag och vilka som kan införas framöver.
– Vi kommer fortsätta vara ambitiösa i vår omställning, men klimatutmaningarna kräver samarbete. Tillsammans kan vi skapa både friska och hållbara städer, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef på foodora Sverige.
Bild: Bar Schiacciates elmoped Yadea Y1S från Hoj TWS AB .