Nyheter

700 000 unga i Sverige vill jobba med mat och dryck – nu behöver branschen visa vägen

En ny Ipsos-undersökning, gjord på uppdrag av Fazer, visar att 42 procent av unga vuxna i Sverige, motsvarande nästan 700 000 personer, vill vara med och utveckla framtidens mat, dryck, godis och snacks. Det starka engagemanget sticker ut, särskilt i en bransch som utmanas med att säkra sin framtida kompetensförsörjning (1). Men bara en tredjedel vet vilka många jobbmöjligheter som finns. Det är ett glapp som pekar på behovet av att tydligare kommunicera och visa på branschens möjligheter.

Livsmedelsbranschen, en av Sveriges största industrier, riskerar att missa en hel generation. Fazers nya undersökning, som presenteras i Almedalen idag, visar att unga vuxna (18–30 år) i Sverige ofta förknippar branschen med butiksjobb och mer monotona uppgifter. En stor och viktig del av jobb i branschen, samtidigt erbjuder livsmedelssektorn många fler roller och karriärer inom exempelvis teknik, hållbarhet, innovation och marknadsföring, områden som unga efterfrågar men sällan förknippar med branschen.

Framtidens mat

Intresset för att arbeta med mat, dryck, godis och snacks är dock överraskande starkt bland unga. Hela 42 procent av unga vuxna i åldern 18–30 år vill vara med att utveckla och jobba med framtidens mat, men få vet hur. Bland unga med kvalificerad yrkesutbildning är intresset för branschen till och med större än att arbeta med sociala medier.

– Det här är en tydlig signal till hela livsmedelsbranschen. Framtidens smaker lockar, men hela branschens möjligheter syns inte. Här finns ett stort glapp att fylla. Med denna insikt har vi chansen att visa att vår bransch inte bara är trygg och innovativ, utan den är betydande för framtiden. Det är dags att bjuda in nästa unga generation och bredda bilden av vad ett jobb och karriär i vår bransch faktiskt innebär”, säger Mats Liedholm, vd Fazer Sverige.

Kompetens

Endast 26 procent av unga känner sig säkra på att deras kompetens efterfrågas i branschen. Bland ekonomer och ingenjörer är siffran ännu lägre, under 30 procent, trots att dessa kompetenser är viktiga för branschen framöver.

Vad unga söker och vad branschen behöver visa
Undersökningen visar att unga har tydliga drivkrafter när de väljer arbetsgivare och att livsmedelsbranschen redan erbjuder mycket av det unga efterfrågar: som trygghet, balans och en inkluderande arbetsmiljö.

Det som lockar mest är:

  • Trygghet och stabilitet
  • Balans mellan arbete och privatliv
  • En omtänksam och inkluderande arbetsmiljö
  • En bransch med en lovande framtid

Andra områden som unga efterfrågar, där branschen behöver förtydliga sitt erbjudande:

  • Tydliga karriärvägar och utvecklingsmöjligheter
  • Intressanta och varierade arbetsuppgifter
  • Inkomstmöjligheter
  • Innovation

Undersökningen visar att många unga uppfattar livsmedelsbranschen som en sektor som bidrar till samhället och erbjuder roliga och intressanta produkter. Det är en viktig tillgång som vi kan ta tillvara på.

Det är alltså inte bristen på intresse som är problemet, utan bristen på synlighet och förståelse för vad branschen faktiskt erbjuder.

Vad krävs för att vi ska ta vara på ungas engagemang
För att utveckla framtidens livsmedelsproduktion krävs en långsiktig och bred kompetensförsörjning. Det handlar inte bara om att tillsätta nya tjänster utan om att attrahera, utveckla och behålla kompetens i hela livsmedelskedjan.

Fazer vill med detta initiativ bidra till en insiktsfull dialog med politiker, näringsliv, unga, branschen och opinionsbildare under Almedalsveckan. Målet är att:

  • Sätta ljuset på kompetensbehovet som en nyckelfråga för Sveriges livsmedelsstrategi
  • Inspirera unga att se branschen som en attraktiv och meningsfull karriärväg
  • Stärka branschens konkurrenskraft och framtidsmöjligheter

– Vi vill visa att det finns en annan berättelse. En berättelse om en bransch som bidrar till samhället, som är smakrik, trygg och full av möjligheter. Det är den bilden vi tar med oss till Almedalen, fortsätter Mats Liedholm, vd Fazer Sverige.

Fazer har lanserat initiativ för att synliggöra karriärvägar i branschen bland annat genom praktikprogram, sommarjobb på bagerier, samarbeten med högskolor och storytelling i sociala medier.

Fazer har cirka 1200 anställda runtom i Sverige. Produktion finns i Umeå, Lidköping, Eskilstuna, Stockholm, Tingsryd och Lund. Fazer har kontor i Stockholm för sin samlade svenska verksamhet. På Fazer arbetar bland annat säljare, produktutvecklare, bagare, marknadsförare, underhållstekniker, forskare, ekonomer, cafébiträden och nutritionister.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Fazer mellan den 26–29 maj 2025 med ett representativt urval av 1 000 unga vuxna, i åldern 18–30 år, i Sverige.

(1) Livsmedelsföretagens rapport https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2023/05/var-ska-livsmedelsindustrin-hitta-20000-nya-medarbetare-livsmedelsforetagen-kompetensrapport-maj-2023.pdf. Undersökningen genomfördes under mars 2023, 134 företag av Livsmedels-företagens medlemmar deltog.