Kalles Kaviar, en av Sveriges mest kända livsmedelsikoner, lanserar nu en ny kampanj till stöd för Bröstcancerförbundet. Med budskapet ”Du har väl inte glömt att klämma?” och rosa kaviartuber vill Kalles öka kunskapen om självundersökning av brösten och vikten av tidig upptäckt av bröstcancer.
Rosa tuber under vecka 35–40
Mellan vecka 35 och 40 byter de klassiska blå Kalles-tuberna färg till rosa för att påminna om bröstcancerns verklighet.
– Att vara hela Sveriges kaviarfavorit gör oss närvarande i många människors vardag. Tänk om vår tub också kan bli en påminnelse om något mycket viktigare än kaviar, säger Ann Kalling, marknadschef på Orkla Foods.
Påminnelse om självundersökning
Syftet med kampanjen är att uppmuntra fler kvinnor att undersöka sina bröst regelbundet.
– Med budskapet ”Du har väl inte glömt att klämma?” vill vi påminna Sveriges kvinnor om att göra en självundersökning en gång i månaden. Tidig upptäckt räddar liv, säger Ann Kalling.
Enligt Bröstcancerförbundet kan tidig upptäckt av bröstcancer förbättra prognosen avsevärt, därför är självundersökning ett viktigt komplement till mammografi.
Ekonomiskt stöd till forskningen
Utöver informationsinsatsen donerar Kalles 75 000 kronor till Bröstcancerförbundet. Pengarna går oavkortat till bröstcancerforskning.
Appen ”Klämdagen” hjälper dig att komma ihåg
För att göra det enklare att inte missa en självundersökning har Bröstcancerförbundet utvecklat appen Klämdagen. Den skickar påminnelser, innehåller instruktioner på flera språk och guidar användaren steg för steg.
👉 Läs mer och ladda ner appen här: Klämdagen – Bröstcancerförbundet