Nyheter

Special Olympics-atleter skapar egna tacos i Coca-Colas inkluderande kampanj

Två svenska Special Olympics-atleter, Minette Dani och Ricky Landgraff, medverkar i Coca-Colas höstkampanj. Genom samarbetet vill Coca-Cola Sverige sprida kunskap, öka inkluderingen och stärka intresset inför Invitational Games i Malmö 2026

Under hösten deltar Minette Dani och Ricky Landgraff från Special Olympics Sverigelag i Coca-Colas tacokampanj. Samarbetet fortsätter företagets 55-åriga globala partnerskap med Special Olympics och stärker samtidigt engagemanget i Sverige.

Genom kampanjen vill Coca-Cola Sverige öka kännedomen om organisationens arbete och visa den obegränsade potentialen hos människor med intellektuell funktionsnedsättning. Dessutom lyfter kampanjen fram hur mat och idrott kan förena människor – på riktigt.

Nästa år arrangerar Malmö Special Olympics Invitational Games 2026. Det blir Sveriges största idrottsevenemang för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Minette, som tävlar i snöskolöpning och handboll, samt Ricky – aktiv inom handboll, längdskidor och crossfit – representerar då Sverigelaget.

”Vi är väldigt glada att visa vårt samarbete med Special Olympics genom tacokampanjen. Att Minette och Ricky delar sina egna tacos med svenska folket är ett fint sätt att introducera våra följare för två fantastiska idrottspersonligheter,” säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Sverige.

Samtidigt betonar Special Olympics Sverige vikten av samarbetet.

”Special Olympics handlar om gemenskap och om att varje individ ska få visa sin styrka. Att Coca-Cola lyfter fram våra atleter i ett folkligt och inkluderande sammanhang betyder mycket. Tacon är dessutom en inkluderande rätt som kan anpassas efter smak – precis som idrotten är öppen för alla,” säger Linnea Björndahl, National Director på Special Olympics Sverige.

Coca-Cola Sverige stödjer organisationen inför Pre Games 2025 och Invitational Games 2026. Partnerskapet utgör dessutom en viktig del av företagets globala strategi för social hållbarhet. Den bygger på tre pelare:

  • Inkludering – fler ska få delta i meningsfulla sammanhang.

  • Inspiration – skapa hopp och visa förebilder.

  • Innovation – stötta socialt entreprenörskap och nytänkande.


Om Special Olympics

Special Olympics startade 1968 och arbetar för att motverka diskriminering av personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom idrott, utbildning och ledarskap stärker rörelsen inkludering och acceptans i mer än 200 länder.

I dag engagerar organisationen över fyra miljoner atleter och 400 000 coacher världen över. Tillsammans genomför de mer än 30 idrottsgrenar och nästan 50 000 tävlingar varje år.

👉 Läs mer på SpecialOlympics.org