En ny Demoskop-undersökning från Livsmedelsföretagen visar att många svenskar upplever att matbutikernas egna märkesvaror (EMV) minskat utbudet och gjort att favoritprodukter försvunnit. Samtidigt ökar andelen importerad EMV snabbt i butikshyllorna.
De senaste årens höga matinflation har drivit på en trend där EMV tar allt större plats i svenska matbutiker, och idag står dessa varor för nästan en tredjedel av försäljningen. Trots det visar undersökningen att svenskarna är mer negativa än positiva till EMV.
-
35% upplever att EMV gjort att produkter de gillar har försvunnit.
-
33% anser att EMV minskat utbudet i butiken.
-
31% tycker att köpupplevelsen försämrats, både i butik och online.
Bara en mindre andel ser fördelar: 15% tycker EMV lett till fler produktvarianter, 22% anser att utbudet ökat, och 13% upplever förbättrad köpupplevelse.
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, konstaterar att EMV är en tveeggad företeelse:
“Nära 80 procent av våra medlemsföretag producerar EMV åt handeln. För producenterna innebär det lägre lönsamhet, man blir lätt utbytbar och riskerar att konkurrera ut sina egna varumärken.”
En växande del av EMV består idag av importerade produkter, vilket enligt Livsmedelsföretagen kan hota svensk livsmedelsproduktion och beredskap:
“Importerad EMV har inga fördelar för Sveriges lantbrukare, livsmedelsproducenter eller försörjningsförmåga. Här har både handeln och konsumenterna ett ansvar.”
Med svenskmärkta EMV-produkter kan konsumenter ändå känna att de stöder svensk livsmedelsproduktion, men valet mellan pris och ursprung blir allt viktigare.