Nyheter

Eldrivna leveranser avgörande för klimatvinster i e-handel med mat

En ny studie från IVL Svenska Miljöinstitutet och Axfood visar att e-handel av mat kan minska klimatutsläpp – men bara om leveranserna sker med eldrivna fordon.

E-handeln med mat ökar stadigt, men dess klimatpåverkan beror på hur transporterna sker.
Därför har IVL Svenska Miljöinstitutet, i samarbete med Axfood, undersökt hur olika faktorer påverkar klimatutsläpp från mathandel online.

– Syftet med studien har varit att ge Axfood – och i förlängningen hela livsmedelsbranschen – ökad kunskap om hur klimatpåverkan kan minska, säger Magnus Hennlock, forskare vid IVL.

Dagligvaror utgör drygt 13 procent av hushållens konsumtion. Trots digitaliseringen handlar svenskar fortfarande mest i butik. Under 2024 skedde endast 4,1 procent av dagligvaruhandeln via e-handel.


E-handel kan minska utsläppen – med rätt transporter

Studien samlade in data från Hemköps kunder i Storstockholm. Forskarna analyserade om mer information om e-handel påverkar kundernas beteende – och hur det i sin tur påverkar klimatutsläpp.

Resultatet visar att ökad e-handelsinformation kan minska klimatutsläppen med 2,4–6 procent, förutsatt att leveranserna är elektrifierade.
Dessutom visade resultaten att klimatvinsten blir störst när mataffären ersätter flera bilresor i vardagen.

– En nyckelfaktor är att fordonen som distribuerar maten drivs av el. Annars riskerar utsläppen att öka, säger Sebastian Bäckström, expert på IVL.


Bilresor till mataffären står för de största utsläppen

Studien visar att åtgärder för minskad klimatpåverkan bör rikta sig mot bilburna hushåll. Dessa står för de största utsläppen och är dessutom den målgrupp som är svårast att påverka genom information.

Distributionen från lager till butik bidrar däremot till små utsläpp. Det understryker att de största klimatvinsterna uppstår när bilresor ersätts av eldrivna hemleveranser.

– E-handel av mat kan inte bara förenkla vardagen. Den kan också minska klimatutsläppen. För första gången har vi ett underlag som visar hur e-handeln påverkar utsläppen. Det hjälper oss utveckla framtidens hållbara kunderbjudande, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.


📖 Läs mer: Hur kan e-handel av mat minska klimatutsläppen?