Reitan Convenience Sverige (RCS) har korat vinnarna av utmärkelsen Årets köpman, som lyfter fram de främsta franchisetagarna inom 7-Eleven. Årets vinnare är Hozan Faka, som driver den populära butiken på Sveavägen 71-73 i Stockholm.
Den 6 februari, under Reitan Convenience Sveriges (RCS) årliga Riksmöte som i år hölls i Linköping, delades utmärkelsen Årets köpman ut. Priset tilldelas franchisetagare som med målmedvetenhet och skicklighet utvecklat sina verksamheter i enlighet med respektive varumärkes riktlinjer. Vinnarna bedöms utifrån flera kriterier inom områden som ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet.
Sveavägen
Utmärkelsen Årets köpman 2024 7-Eleven gick till Hozan Faka som driver 7-Eleven-butiken på Sveavägen 71-73 i Stockholm.
– Jag har gått till final tre gånger och äntligen vinner jag. Det är helt fantastiskt. Den här utmärkelsen betyder otroligt mycket, inte bara för mig utan för hela mitt team. Tillsammans har vi skapat något att vara stolta över, och vi ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas, säger Hozan Faka.
Delas ut på rikstäckande konferens
Riksmötet är en konferens som RCS anordnar varje år och som samlar franchisetagare, leverantörer och medarbetare från RCS servicekontor. Det pågår under två dagar och är ett tillfälle att tillsammans fira framgångar från det gångna året och sätta mål och riktning för kommande år.
– Med sitt engagemang, sin innovationsförmåga och sina exceptionella ledaregenskaper har dessa köpmän inte bara bidragit till sin egen verksamhets framgång, utan också till att stärka vårt varumärke över hela Sverige. De representerar allt det som är viktigt för oss på RCS – service i världsklass, värderingsstyrt ledarskap och viljan att alltid bli lite bättre, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige.
Juryns motiveringar
7-Eleven:
Årets Köpman på 7-Eleven är en stolt köpman som verkligen brinner för vårt varumärke och med sitt stora engagemang visar viljan att vara en del av att ta kedjan in i framtiden. Med inställningen att ingen detalj är för liten eller oviktig arbetar han hängivet tillsammans med sitt team för att säkerställa att varje kund som kommer in i butiken blir imponerad. Denna köpman missar aldrig chansen att vara med och testa nya uppslag, vare sig det gäller produktnyheter, butikslayout, exponeringssätt eller alternativa försäljningskanaler. Genom att generöst dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter med både personal och köpmän över hela landet har han blivit en enormt uppskattad ledare och kollega. Med kedjans bästa som främsta motivationsfaktor är han också bra på att ”unna och beundra”. Han lyfter gärna fram andra köpmän, nya såväl som erfarna, som kommer med bra idéer och initiativ. Sedan december 2024 har han även tagit steget in på Pressbyrån och det är med stor förväntan som vi ser fram emot hans fortsatta resa.