Nyheter

Brett stöd för långsiktig satsning på de svenska äggen

Hur viktigt är det med svenska ägg idag och i framtiden? Det var rubriken på ett panelsamtal arrangerat av branschorganisationen Svenska Ägg våren 2025. – Svenska ägg är ett genuint och bra livsmedel, säger landsbygdsminister Peter Kullgren, som inledde panelsamtalet. Absolut grundläggande i livsmedelsstrategin är en stark inriktning på ökad produktion av svenska livsmedel. Lönsamhet och konkurrenskraft är andra ledord i livsmedelsstrategin 2.0.

På plats fanns representanter från livsmedelsföretag och dagligvaruhandeln, som alla visade ett stort intresse för att stötta äggbranschens satsning på en ökad konsumtion av svenska ägg. ICA, Lantmännen Cerealia, Martin & Servera och Svenskmärkning/Från Sverige berättade om betydelsen av svenska ägg i just deras verksamhet.

ICA: Ökad kunskap om svenska ägg i butik
ICA:s undersökningar visar att ägg är en kategori som är viktig för butik och leder till ökade snittköp. ICA jobbar på att öka äggens exponering i butik och tittar framåt på hur kedjan ytterligare kan driva äggkonsumtionen via de egna kanalerna.
– De svenska äggen är en viktig kategori, säger Charlotta Samsson, kategoriområdeschef, ICA. Vi ser mycket positivt på den långsiktiga satsning som äggbranschen nu gör. Den ligger helt rätt i tiden. ICA jobbar bland annat med att öka kunskapen om certifierad svensk äggkvalitet, till exempel med säljguider och på butiksintranätet. Vi informerar också butikerna om de certifieringskrav som svenska ägg uppfyller för att få säljas i dagligvaruhandeln.

Lantmännen Cerealia: Svensk äggmassa i pannkakor
Lantmännen Cerealia har Nordens största pannkaksfabrik i Laholm. Här finns kapacitet att producera 600 000 pannkakor om dagen. Äggmassa från svenska ägg spelar en avgörande roll i tillverkningen.
– Det är intressant att skaläggen i butik huvudsakligen är svenska, säger Kristin Marmsjö, försäljningsdirektör, foodservice, Lantmännen Cerealia. När det kommer till äggmassa i sammansatta produkter däremot är inte svenskt ursprung lika självklart. Inom vår varumärkesportfölj på Lantmännen Cerealia så erbjuder vi pannkakor, både till restaurang och till konsument, gjorda på svenskt mjöl, svensk mjölk och svensk äggmassa. Dels så är det en del av vårt varumärkeslöfte, men vi har även ett uppdrag att vidareförädla de produkter som kommer från våra svenska gårdar.

Martin & Servera: Klimatsmarta svenska ägg
Inom ramen för hållbarhetsarbetet på Martin & Servera jobbar man innovativt tillsammans med svenska äggpackerier för att skapa nya förpackningslösningar för att minska svinn vid förvaring och leveranser av ägg. Företaget har också lanserat en Klimatkalkylator.
– I Klimatkalkylatorn kan alla våra kunder gratis kostnadsberäkna och klimatberäkna sina måltider och menyer, säger Emelie Hansson, hållbarhets- och kvalitetschef, Martin & Servera. På så sätt blir det väldigt tydligt att se vad man kan göra för att uppnå en lägre klimatpåverkan. Där passar ju proteinrika svenska ägg naturligt in – som en bra, klimatsmart och prisvärd produkt.

Från Sverige: Ägg toppar varor som det är viktigt att köpa svenskt av
Svenskmärkning AB/Från Sverige samarbetar bland annat med branschorganisationen Svenska Ägg och svenska äggpackerier för att kommunicera certifierad svensk äggkvalitet i kombination med Från Sverige-märkningen. Varje år genomför företaget också en attitydundersökning kring betydelsen av ursprung på svenska livsmedel.

– Attitydundersökningen 2025 visar, för tredje året i rad, att ägg toppar listan som viktigaste varan att köpa svenskt av, säger Tina Stugemo, vd, Svenskmärkning AB. Svenska ägg är en naturlig del av Från Sverige-kampanjerna i butik under försommaren och under Från Sverige-veckorna i september.