Nyheter

Fotboll och fruktglädje: ICA och Svenska Fotbollförbundet förenar krafter

Frukt är naturens egen energiboost – och nu ska fler barn och unga få upp ögonen för hur gott, enkelt och prestationshöjande det faktiskt är. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet (SvFF) förstärker ICA initiativet ”Join the Fruit Reboot”– genom en satsning som med humor, action och fotbollsglädje ska få barn och unga att välja frukt framför snabba snacks.

Bakgrunden är allvarlig: barn och ungas fruktintag minskar, samtidigt som övervikt och ohälsa ökar. Genom att göra frukt till en naturlig del av vardagen – och särskilt som ett smart och gott mellanmål i idrottssammanhang – vill ICA tillsammans med SvFF inspirera till bättre matvanor och mer energi.

Nyttigt

-Vi är mycket glada över att fortsätta detta viktiga initiativ tillsammans med Svenska Fotbollförbundet. Genom ”Join the Fruit Reboot” vill vi visa hur roligt och nyttigt det är att äta frukt. Frukt är inte bara gott, det ger också energi som barnen behöver både på och utanför fotbollsplanen, säger Fredrik Kullberg, marknadsdirektör på ICA Sverige.

Samarbete

Samarbetet kommer att synas i olika fotbollssammanhang under sommaren med start den 3 juni då Sverige möter Danmark på Strawberry Arena i Stockholm. Kampanjen ”Boost Your Game – Join the Fruit Reboot” kommer att lanseras med storbilds- och LED-skärmar där landslagsstjärnan Kosovare Asllani visar hur en fruktboost kan lyfta din fotbollsteknik. Under pausshowen ”The Fruit Reboot Games – Jr. Edition” tävlar unga fotbollsknattar i tokiga övningar där frukt delas ut som pris. I Fan Zone bjuds besökare dessutom på frukt och får möjlighet att testa sina färdigheter i olika fotbollsutmaningar.

Kampanjen kommer även att synas löpande i Svenska Fotbollförbundets egna kanaler, som svenskfotboll.se, Min Fotboll och sociala medier, samt hos partners som Forza och Fotbollskanalen.

Fotbollsskola

Under sommaren deltar 30 000 barn i landslagets fotbollsskola. På ett lekfullt och pedagogiskt sätt vävs frukt in i fotbollsträningen och alla deltagare får med sig en fruktfolder med roliga övningar samt en chans att vinna biljetter till en landskamp.

För mer information, besök ica.se/frukt och följ i digitala kanaler. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet vill ICA hjälpa barn och föräldrar att välja frukt och skapa en hälsosammare framtid.