Nyheter

Nästgårds breddar sortimentet – lanserar Nästgårds Ljusa

Nu börjar nästa kapitel för varumärket Nästgårds som lanserar nyheten Nästgårds Ljusa på Systembolaget den 2 juni. Ölet är en smakrik, nyanserad ljus lager med balanserad beska på 50 cl burk.

Nästgårds är en hyllning till det som finns runt hörnet. Varumärket hämtar sin karaktär från dess nära omgivning och tar avstamp i den starka kopplingen till platsen, vattnet och människorna. Sedan lanseringen av Nästgårds Lager 2022 har ölet blivit en favorit bland konsumenter runt om i landet. Redan från start fanns ambitionen att utforska fler ölstilar, och nu tar premiumvarumärket nästa kliv med Nästgårds Ljusa – en smakrik lager på 50 cl burk.

Vision

– Det är med stor glädje vi välkomnar Nästgårds Ljusa till varumärkets familj. Redan från start har vår vision varit att utveckla varumärkets produktportfölj och vi ser verkligen fram emot att fortsätta resan med fler lanseringar framöver, säger Camilla Widéen, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Nästgårds Ljusa är bryggd på klassiska tyska humlesorter och är en smakrik, nyanserad ljus lager med balanserad beska.

Gammal tradition

– Vi har bryggt ölet enligt en gammal tradition där en del av malten kokas separat och sedan förs tillbaka i bryggningen. Det är en process som kallas dekoktionsmäskning, och den framhäver ölets maltiga och fylliga smak. För humlen har vi valt klassiska tyska sorter som Herkules, Perle och Spalter Select, säger Åsa Johansson, Huvudbryggmästare på Åbro Bryggeri.

Nyheten har en alkoholhalt på 5,7 procent och lanseras i 347 Systembolagsbutiker runt om i Sverige den 2 juni.