Nyheter

Ny rapport visar fortsatt sockerminskning och förändrade dryckesvanor

En ny rapport från Sveriges Bryggerier visar tydliga förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster och val av dryckesförpackningar under 2024. Rapporten, baserad på en totalmarknadsskattning från Delfi Marknadspartner, ger en aktuell bild av hur preferenser och trender inom dryck utvecklas i Sverige.

Bryggeriernas totala försäljningsvolym i Sverige var ca 1,76 miljarder liter 2024, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2023. Ökningen kommer från ökad försäljning inom dagligvaruhandeln och Systembolaget (+3%).

Läskkonsumtionen: Sockerfritt växer – sockrat backar

Försäljningen av kolsyrad läsk ökade totalt med 3 procent 2024, och står för 44 procent av bryggeriernas försäljning. Tillväxten drivs av osockrad läsk som ökade med 8 procent, medan sockrad läsk minskade med 3 procent. Sockerfri läsk står nu för 59 procent av all läskförsäljning i Sverige.

– Det är en anmärkningsvärd utveckling. Branschen har överträffat sitt åtagande om att minska sockerinnehållet och idag är det i genomsnitt hela 36 procent mindre tillsatt socker per liter läsk jämfört med 2019. Det visar att innovation och ansvar kan gå hand i hand, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Burken fortsätter dominera medan PET tappar

Aluminiumburken och PET är de dominerande förpackningsslagen och står för 84 procent av bryggerivolymen. Under 2024 ökade försäljningen av dryck på burk med 3 procent, och burkens andel av bryggerivolymen är nu 44 procent. PET minskade med 2 procent men är fortsatt stark både på läsk- och vattenmarknaden, där den står för 55 respektive 79 procent av försäljningen.

– Förutom innehåll och sockerhalt är en trend att förpackningens utformning och miljöavtryck är en viktig parameter för konsumenten, säger Anna-Karin Fondberg.

Flaskor av engångsglas tappade 18 procent under året, medan dryck på fat och tank som är smarta lösningar för krogar ökade med 3 respektive 5 procent.

Tillväxt av vatten och öl

Vattenförsäljningen ökade med 3 procent, med smaksatt kolsyrat vatten som största dragare. Det smaksatta kolsyrade vattnet som står för 64% av vattenmarknaden ökade med 5 procent, medan kolsyrat naturellt vatten minskade med 1 procent.

Ölförsäljningen ökade med 2 procent totalt. Här visar alkoholfri öl fortsatt styrka, med en ökning på 7 procent. Den alkoholfria ölen står nu för 5 procent av all ölförsäljning och har klättrat förbi både lättöl, mellanöl och den 2,8-procentiga folkölen i volym. Sedan 2019 är tillväxten av alkoholfri öl hela 40 procent. Även starköl och mellanöl visar tillväxt på 3 respektive 4 procent jämfört med föregående år.

Exportframgång för svensk cider

Den svenska cidern behåller sin position som en exportsuccé. 76 procent av den svenskproducerade cidern säljs idag utomlands. Även om totalförsäljningen i Sverige minskade något (−3 %), har ciderexporten etablerat ”Swedish Cider” som ett eget begrepp på internationella marknader, framförallt i Storbritannien.

Energidrycker fortsatt het trend

Energidrycker fortsätter att växa i snabb takt och visar en ökning på 8 procent jämfört med 2023. Även blanddrycker och stilldrinks visar fin tillväxt på 9 procent vardera. Branschen fortsätter därmed bredda sitt erbjudande långt bortom traditionell ölproduktion.

– Ett bryggeri idag är sällan enbart en ölfabrik. Det är ett dryckeshus med ett brett utbud, från cider och blanddrycker till funktionella alternativ som energidryck. Det är en spännande utveckling som speglar både nya livsstilar och global efterfrågan, säger Anna-Karin Fondberg.