Endast 20 till 60 procent av butikens besökare genomför ett köp. Men vad vet handeln egentligen om de kunder som lämnar utan att handla?
Traditionellt har fysisk detaljhandel varit skicklig på att analysera transaktionsdata, lojalitetsprogram och kundkorgar. Men dessa siffror berättar bara en del av historien. Den riktigt stora möjligheten ligger i att förstå hela kundflödet i butik – även de som aldrig når kassan.
”Kan vi förstå icke-köparna bättre kan en ökad konvertering på bara några procent göra stor skillnad för resultatet”, säger Christian Bönnelyche, affärsutvecklingschef på BizLab.
AI gör det möjligt att analysera varje kundmöte – inte bara varje köp
Med ny AI-baserad teknik som exempelvis BizLab FLOW kan butiker nu få tillgång till anonymiserad realtidsdata om samtliga besökare. Lösningen registrerar bland annat:
-
Besökarens ålder och kön (anonymt och GDPR-säkert)
-
Hur länge de stannar i butiken
-
Vilka skärmar, erbjudanden och budskap som engagerar mest
-
Reaktioner på kampanjer och skyltning
Det innebär att butikens fysiska yta nu kan analyseras på ett liknande sätt som en e-handelsplattform – med datadrivna insikter i varje steg av kundresan.
”Retail media i butik kan inte längre enbart baseras på försäljningsdata. Vi måste förstå hela kundupplevelsen – även för de 40–80 procent som inte konverterar”, fortsätter Christian.
Retail media i fysisk butik – nästa stora konkurrensfördel?
Retail media växer snabbt internationellt, men i Sverige har utvecklingen ännu inte nått full fart. Enligt BizLab är det hög tid för den svenska detaljhandeln att ta nästa steg.
”Nu när tekniken finns på plats finns stora möjligheter att skapa nya intäktsströmmar och konkurrensfördelar. Det handlar om att analysera varje kundmöte – inte bara varje köp”, säger Christian Bönnelyche.
Framtidens butiksanalys börjar med insikt om alla kunder
Genom att kombinera AI, anonym dataanalys och smart butiksteknik kan fysiska butiker nå en helt ny nivå av förståelse för sina kunder – och därmed driva både försäljning, kundnöjdhet och lönsamhet.
📊 Framtidens retail media börjar med att förstå alla kunder – inte bara de som betalar.