Nyheter

Ny kampanj: Svensk mat och dryck stärker Sveriges beredskap

Sverige står inför stora utmaningar när det gäller trygghet och beredskap. En av våra starkaste resurser finns närmare än många tror – i svensk mat och dryck. Med kampanjen ”Bättre beredskap – en tugga i taget” visar Livsmedelsföretagen hur inhemsk matproduktion stärker landets motståndskraft.

Svensk mat som trygghet i oroliga tider

Hotet om krig i vårt närområde växer. Samtidigt blir klimatförändringarna allt tydligare. Nästa pandemi kan ligga ett enda virus bort. Läget i världen är skört, och spänningarna ökar.

Därför behöver Sverige en robust livsmedelsproduktion som kan försörja befolkningen i både kris och krig. Det är kärnan i Livsmedelsföretagens nya kampanj ”Bättre beredskap – en tugga i taget”, som lanseras vecka 37.

– Kampanjen bygger på vår beredskapsrapport ”Recept för resiliens”. Där visar vi vad svenska livsmedelsproducenter gör – och behöver – för att säkra en stark livsmedelsberedskap. Det viktigaste är att svenskarna väljer svensk mat och dryck. Genom det kan alla bidra till ett tryggare Sverige, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

Konsumenten bygger beredskapen

Livsmedelsföretagen samlar 750 livsmedelsproducenter som tillsammans sysselsätter 45 000 personer i hela landet. I kampanjen lyfter organisationen fram vardagliga smaker som många förknippar med trygghet: chokladdryck, falukorv och gifflar.

I en av annonserna skriver Livsmedelsföretagen:

”Och när världen svajar behöver trygghet inte vara svårare än så.
Skiva för skiva, rå som stekt, gör du en insats för något större.
Du stöttar en industri som står pall. Du bygger upp en beredskap.
En beredskap som smakar barndom – och håller för framtiden.”

– Det är lätt att bli överväldigad av krigsrubriker och kriser. Men vi vill visa att alla kan bidra. Politiken spelar en viktig roll, men våra köpvanor avgör mycket. Det som inte produceras i fredstid kan inte heller produceras i kristid. Ju mer svensk mat och dryck vi väljer idag, desto starkare blir vår beredskap imorgon, säger Jimmy Sandell.

Print, utomhus och filmer

Kampanjen startar vecka 37 och syns i printannonser, på digitala utomhusskyltar, i sociala medier och på TV. På Livsmedelsföretagens hemsida finns också en landningssida.

Kampanjfilmerna har rubrikerna:

  • En tugga i taget – Chokladdryck

  • En tugga i taget – Falukorv

  • En tugga i taget – Giffel

Recept för resiliens

De senaste åren har torkan 2018, covid-19, Rysslands invasion av Ukraina och extremväder satt hård press på svensk livsmedelsproduktion. Det osäkra läget i Europa understryker behovet av en stabil svensk livsmedelskedja som kan förse befolkningen med mat och dryck när det verkligen gäller.

I rapporten ”Recept för resiliens” listar Livsmedelsföretagen tio åtgärder som kan stärka Sveriges livsmedelsberedskap.