Frysen får ett uppsving, särskilt bland unga vuxna. Den nya rapporten Fryst i Fokus från Findus visar att fler ser fryst mat som ett smart sätt att spara tid, pengar och minska matsvinnet. Fryst mat har blivit en självklar del av vardagen för många.
Rapporten bygger på undersökningar i Sverige, Frankrike, Italien, Tyskland och Storbritannien. 36 % av svenskarna vill ha en större frys hemma. Trenden syns även i andra länder. Var fjärde svensk använder frysen mer än för fem år sedan, medan bara 6 % använder den mindre.
De vanligaste anledningarna till att välja fryst mat är att slippa extra turer till butiken (56 %), spara pengar (51 %) och spara tid (42 %). 92 % uppger att de inte känner någon skam över att använda mat från frysen.
Fyra av tio svenskar äter fryst mat minst fem gånger i veckan. Det är fler än i Frankrike och Italien (drygt 30 %) och betydligt mer än i Tyskland (17 %).
“Rapporten Fryst i Fokus visar att fryst mat förenklar vardagen. Den sparar tid, pengar och minskar matsvinn utan att kompromissa med smak eller kvalitet,” säger Alexander Friberg, Country Manager Sverige på Findus.
Rapporten visar också att många vill ha mer utrymme. Mer än hälften av svenskarna säger att frysförvaringens storlek påverkar deras shoppingvanor. 20 % är inte nöjda med utrymmet i frysen.