Lidls ketchup från Kania har utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med toppbetyg och lovord för sin söta och kryddiga smak tar den hem förstaplatsen – och bevisar att god smak inte behöver kosta mycket.
Brödtext:
Ketchup är en självklar favorit på svenska middagsbord sedan över 100 år. Från grillkvällar till vardagsklassiker som korv och bröd – och nu kan Lidls Kania-ketchup titulera sig Sveriges smakvinnare.
I TV4 Nyhetsmorgons smaktest fick Kania-ketchupen 3,5 av 5 solar och utsågs till testets vinnare. Juryn lovordade dess balans mellan sötma, kryddighet och tydlig tomatsmak.
“Det här är en söt och god ketchup med bra tomatsmak. Den är lite kryddig och kul – så här tycker jag att en ketchup ska smaka,” sa Lotta Lundgren i sändningen.
Smaktestet genomfördes i direktsändning med Lotta Lundgren, Marléne Eriksson och Håkan Juholt som smakjury. Fem olika butiksköpta ketchupsorter testades i ett blindtest, där juryn inte visste vilka varumärken som deltog.
“Att vår ketchup inte bara vann, utan beskrivs exakt så som en ketchup ska smaka, gör mig otroligt stolt! Det visar att vi lyckas kombinera högsta kvalitet med branschens bästa pris,” säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Kania ketchup finns i samtliga av Lidls 208 butiker. En flaska på 560 gram kostar 16,90 kronor.