Nyheter

Herrljunga Cider går mot rekordår – starkast på marknaden sedan 1969

Herrljunga Cider, Sveriges största cidervarumärke, är på väg mot sitt bästa år någonsin. Efter 56 år på marknaden fortsätter den klassiska cidern att växa – både i volym, värde och popularitet.

Herrljunga Cider, som lanserades redan 1969, var en av de första svenska cidrarna. Sedan dess har varumärket blivit en älskad del av svensk dryckeskultur – förknippad med vardag, fest och familjära minnen.

Idag är Herrljunga Cider den största ciderproducenten i Sverige, med över 37 % av marknadsvärdet i dagligvaruhandeln. Närmaste konkurrent ligger på 16 %, och egna märkesvaror står för cirka 20 %.

“Aldrig har det sålts så mycket cider på sex månader som i år,” säger Johan Branmark, vd och ägare av Herrljunga Drycker AB.
“Om trenden håller i sig landar vi över nio miljoner liter i år – det hade pappa varit riktigt stolt över.”

Ciderkategorin växer, men Herrljunga växer snabbare. Märket fortsätter ta marknadsandelar och befäster sin position som Sveriges ledande ciderproducent.

“De senaste tio åren har vi ökat varje år. Vi ser inga tecken på att det ska avta – tvärtom,” fortsätter Johan Branmark.

Även produktionschefen Glenn Larsson lyfter teamets arbete:

“Veckan före midsommar lastade vi ut 700 000 liter cider – 25 lastbilar stod redo. Det visar vår styrka när efterfrågan peakar.”


🍐 Smakerna som säljer

De klassiska smakerna äpple (1969) och päron (1989) toppar listan. Fläder (1998) följer tätt efter. Sortimentet har utökats med ekologiska varianter och en serie utan tillsatt socker i smakerna äpple, päron och smultron – alla med ökande försäljning.

Cider säljer året om, men extra mycket under sommaren, julen och nyår – till fester, bröllop och firanden.

För mer information, besök 👉 www.herrljungacider.se