Försäljningen av Från Sverige-märkta produkter fortsätter att öka kraftigt. Under vecka 1–44 år 2025 växte försäljningen +7,5 procent i värde och +3,9 procent i volym — betydligt mer än produkter utan märkningen. Utvecklingen visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer svenskt ursprung vid köpbeslutet.
Från Sverige-märkningen stärker sin position på den svenska livsmedelsmarknaden. Den senaste mätningen från NielsenIQ visar att produkter med märkningen ökar mer än produkter utan märkning i både värde och volym. Produkter utan märkningen ökade visserligen i värde (+3,3 procent) men minskade svagt i volym (-0,1 procent).
Tillväxt i både AMV och EMV
Utvecklingen drivs av både AMV (andra märkesvaror) och EMV (kedjornas egna varumärken), där Från Sverige-märkta artiklar visar tydligt starkare tillväxt oavsett kategori. Detta innebär att allt fler konsumenter aktivt väljer svenska råvaror oavsett varumärke eller prissegment.
Marknadsandel: 24 procent – men stor potential kvar
Idag har Från Sverige-märkta produkter en marknadsandel på 24 procent. Siffran är något nedtryckt av två faktorer:
-
NielsenIQ mäter endast cirka 60 procent av alla Från Sverige-märkta artiklar.
-
Märkningen är jämnt spridd över många kategorier — även sådana där andelen svenska produkter ännu är låg.
I kategorier som konsumentförpackat kött, charkprodukter, korv och ägg ligger andelen mycket högt (50–70 procent). Däremot finns betydande tillväxtmöjligheter inom exempelvis mejeri, hårdost och bröd.
– ”Det är tydligt att konsumenterna värdesätter svenskt ursprung. De letar efter märkningen och väljer svenska varor framför andra. Den positiva tillväxten visar märkningens betydelse vid köpbeslutet. Märkningen garanterar att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige vilket skapar trygghet och gör det enkelt att hitta svenskt i butiken,” säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning.
260 företag – över 12 600 produkter
Idag använder runt 260 företag ursprungsmärkningen. Antalet godkända produkter överstiger 12 600 — allt från kött, mejeri och ägg till grönsaker, spannmål och förädlade produkter.
Märkningen fortsätter därmed att stärka både svensk konkurrenskraft och konsumenternas möjlighet att välja svenskt.
Källa:
NielsenIQ ScanTrack v1–44 2025 jämfört med v1–44 2024. Summering av kategorier med Från Sverige-märkta artiklar. Endast artiklar med fast vikt och EAN ingår.