Sushi tar klivet rakt in i TikToks toppskikt under 2025. Hana Shaqiris sushi-mukbang är årets mest virala sjömatsklipp med närmare sex miljoner visningar och över 600 000 likes. Det visar Norges sjömatråds nya rapport Fisk i flödet – en analys av maten på Instagram och TikTok.
I klippet äter Hana Shaqiri sushi och doppar bitarna i olika såser, vilket snabbt fångade publikens uppmärksamhet. Resultatet blev ett massivt engagemang. Inlägget har delats över 66 000 gånger och sparats av omkring 40 000 användare.
– Det är omöjligt att inte bli sugen på sushi när man ser Hanas klipp. Dessutom är det otroligt kul att ett viralt inlägg sätter god fisk i centrum, säger Charlotte Rapp på Norges sjömatråd.
Fisk får nytt liv i sociala medier
Samtidigt visar rapporten Fisk i flödet hur fisk och skaldjur får en allt tydligare roll i sociala medier. Analysen omfattar inlägg från Sveriges 20 största matinfluencers på Instagram och TikTok.
– Med rapporten vill vi både uppmärksamma och förstå hur sjömat faktiskt syns i flödet. Sociala medier spelar en avgörande roll, och därför är det inspirerande att se hur fisk presenteras på så många kreativa sätt, säger Charlotte Rapp.
Årets sjömatsinfluencer 2025
Dessutom utser rapporten Jenny Andrén, känd som @matbubbel på Instagram, till årets sjömatsinfluencer. Under perioden januari till september 2025 publicerade hon över 60 inlägg med sjömat – vilket innebär att nästan vartannat inlägg i hennes flöde innehöll fisk eller skaldjur.
Hennes mest uppskattade sjömatsinlägg är ett recept på pinsa toppad med Västerbottenost, räkor och rom. Inlägget fick över 10 000 likes, 155 kommentarer och mer än 8 500 delningar.
Rapporten bygger på en analys av totalt 988 inlägg publicerade mellan januari och september 2025. Urvalet baseras på Medieakademins Matens matmakthavare 2024. Företagskonton samt dessert- och bakinlägg ingår inte i analysen.