Nyheter

10 goda nyheter från Estrella under året som gått

Estrella sponsrade Idol, svenska folkets stunder, och en hamster. Dessutom bytte vi namn till Ostrella. Och tog stora kliv mot mer hållbart jordbruk! Innan vi går in i det nya året passar vi på att se tillbaka på några av de godaste nyheterna från det krispiga året som gått.

Ringarnas år i snackshyllan

Året har i sedvanlig ordning präglats av många goda nyheter – allra mest så i snackshyllan. Estrella har lanserat två efterlängtade ”limited editions” som blev ordentligt uppskattade: Västkustchips Tryffel och Dillskruvar. Men även om dessa nyheter gjort stort avtryck så var det ringarna som blev årets verkliga hjältar. Nyheten Onion Rings lanserades i januari och klättrade snabbt upp på plats #4 av Estrellas formade snacks. Även nyheten Ostringar Chili Cheese som lanserades i augusti blev en publikfavorit som rullat in på första plats av Estrellas ostsnacks. Ostringarna blev faktiskt så populära att produkten sålde helt slut under en period.

Svenska folket officiellt sponsrade av Estrella

Vanligtvis ser vi sponsorskap i form av logotyper på matchställ, influencers med hundratusentals följare och kändispoddar. Men i år valde Estrella att sponsra det som vanligtvis inte sponsras: svenska folkets helt vanliga och ovanliga stunder. EPA-hänget, käpphästhoppningen, pensionärspaddeln och omkring 400 andra stunder blev officiellt sponsrade i början av 2024. Till och med en hamster blev officiellt sponsrad med snacks från Estrella.

451 ansökningar om att bli co-CEO

Chipsdrottning, mjölkmagnat eller kaffekung? I Livsmedelsföretagens kampanj ”20 000 möjligheter” utlystes fem assisterande VD-roller till Estrella, Polarbröd, Arla, Sevan Hummus Factory och Löfbergs. En unik kampanj för unga i en orolig tid att framtiden finns i livsmedelsbranschen. Genom Tiktok rekryterade Estrella 19-åriga Johanna Hellqvist som under sommaren kom att spela en av huvudroller under Estrellas namnbyte till Ostrella.

Stolt huvudsponsor till Idol

TV4:s långkörare Idol firade i år 20-årsjubileum med ny jury, ny location, ny sändningsdag och ny huvudsponsor: Estrella. Under året arrangerade Estrella två öppna auditions, ett antal krispiga tävlingar i sociala medier och en prasslig contentserie under namnet ”I påsen med Idolerna” för Tiktok. Partnerskapet har framför allt känts av i butik där man laddat upp inför lördagarna i över 800 butiker!

Årets PR-trick: Estrella blev Ostrella

Svenska snacksälskare satte bågarna i vrångstrupen när Estrella plötsligt bytte namn till Ostrella. Tidningsrubrikerna skrek och kommentarerna haglade. Varför byter Estrella namn? Beslutet uppgavs komma från den 19-åriga co-CEO:n som rekryterats i en Tiktok-kampanj med Livsmedelsföretagen under våren. Namnbytet till Ostrella skulle få snacksälskarna att även tänka “ost” när det kom till Estrella – och efter namnbytet hade det inte undgått någon att Estrella lanserat en serie ostroliga snacksnyheter. Ostrella blev utan tvekan sommarens stora snackis.

Hållbar potatisodling: Test av regenerativa jordbrukstekniker

Under året har vi påbörjat vårt arbete med att stötta en hållbar odling av potatis som en del av vårt långsiktiga klimatåtagande att minska utsläppen med -30 % i värdekedjan. Genom regenerativa jordbrukstekniker värnar vi mer om klimat, biologisk mångfald och våra odlare. Under 2024 har vi utfört tester på två pilotgårdar. Det som testats är elektrisk uttorkning av potatisgröda, som minskar behovet av besprutning. Samt en teknik som fångar upp föroreningar av kväveoxid i atmosfären och omvandlar det till växtfoder. Nu återstår att utvärdera och planera nästa års fortsatta arbete.

Syftesdrivna partnerskap för jämställd fotboll

År 2024 valde vi att gå in i ett syftesdrivet samarbete med Svensk fotbollsförbundet med fokus på en jämställd idrott. Vi har valt att satsa på en förening lokalt i Angered helhjärtat – Angered IS. Angered IS gör ett viktigt arbete för flickorna i en stadsdel som kämpar med social utsatthet. Under året har klubben utvecklat sin verksamhet för att få in fler aktiva flickor i föreningen och öka antalet kvinnliga ledare. Utöver det utvecklade partnerskapet med SvFF och Angered IS valde Estrella även att för andra året gå in som partner till Gothia Cup. Genom Gothia Cup Foundation stöttade vi även det lokala flicklaget Gunnilse IS lite extra.

  • Spelande flickor Angered IS: från 207 till 267 (+29%)
  • Kvinnliga tränare Angered IS: från 15 till 22 (+47%)

Julostchips & Julhjärtan blev 100 000kr till Mind

Tiden kring jul kan vara tung för de som redan mår dåligt och inte har någon att prata med. Därför samarbetar Estrella med Mind denna jul för att belysa detta viktiga ämne och bryta tystnaden. Mind är en förening som arbetar för medmänskliga samtal och ökat psykiskt välbefinnande. För att stötta deras arbete har Estrella dessutom valt att låta en del av försäljningen från julprodukterna Julostchips och Julstjärnor gå till Mind, en kampanj som genererat 100 000kr till den ideella föreningen.

Guld i EcoVadis Gold

Som en viktig milstolpe på hållbarhetsresan har Estrellas ägarkoncern Intersnack Group tilldelats guldbetyget för hållbarhet av EcoVadis 2024. Detta placerade Estrella som grupp på topp 5% av alla företag på topp 2% inom livsmedels- och dryckessektorn. Topp 5% av alla företag i EcoVadis för omfattande miljöarbete.

Rekordstort intresse för att besöka chipsfabriken: 24 000kr till Musikhjälpen

För sjätte året arrangerade Estrella insamlingar till förmån för Musikhjälpen. Under insamlingsperioden har Estrellas threadskonto @estrellasverige uppmanat folk att donera i “chipsbössan” i utbyte mot svar på frågor, smakönskemål, industrihemligheter – ja nästan vad som helst för 25 till 50kr i bössan. Estrella auktionerade för tredje gången ut ett unikt och exklusivt besök i chipsfabriken med möjlighet att krydda sina egna chips. Auktionen fick över 77 000 besökare, 48 bud och genererade 24 000kr till Radiohjälpen.

Detta och mycket annat spännande har hänt under 2024 men nu tar vi sikte på 2025 och alla goda nyheter som väntar. Öppna påsen med ett ryck och låt stunderna börja!