Nyheter

Espresso House lanserar nytt ”Food saving”-program för att minska matsvinn

Espresso House tar ett nytt steg i sitt hållbarhetsarbete och satsar på eget ”Food saving”-program. Programmet innebär att dagsfärska produkter som riskerar att bli matsvinn säljs med 50% rabatt under den sista timmen före stängning på alla Espresso House- caféer.

”På Espresso House är vi fast beslutna att vi ska göra allt vi kan för att minska vårt matsvinn. Genom att reducera priset med 50% på våra dagsfärska produkter en timme före stängning ger vi våra gäster möjligheten att njuta av våra produkter till en billigare peng samtidigt som vi tillsammans minskar matsvinnet” säger Jessica Julin, Hållbarhetschef på Espresso House Group.

Från maträddningspåsar till rabatterade priser

Espresso House har sedan 2018 arbetat med applikationstjänster för att minska matsvinn. Nu tar de saken i egna händer och väljer att sälja rabatterade produkter direkt i sina kaffebarer.

”Vi vill ge våra gäster valmöjlighet att äta produkterna på plats eller ta dem med sig, få dem uppvärmda om så önskas samt ge dem en större möjlighet att välja vad de vill ha” säger Elin Fryk, Kommersiell chef på Espresso House.

Så fungerar det:

  • En timme före stängning skyltas de aktuella produkterna som rabatteras.
  • Gästerna kan välja att äta produkterna på plats eller ta dem med sig.
  • Personalen följer ordinarie rutiner för servering, inklusive uppvärmning av produkter om så önskas.