Sverige får en ny smak av Italien. Nu lanseras Sveriges första färdiga pinsa-kit, ett innovativt koncept som kombinerar italienskt hantverk med snabb och enkel matlagning. Bakom satsningen står krögaren Nicola Perrelli och kocken och entreprenören David Berggren – grundare av det nya varumärket Perrelli’s.
Lanseringen sker exklusivt via foodora Market från och med idag. Pinsa är en luftig, krispig och lättsmält variant av pizza med anor från antikens Rom. Till skillnad från klassisk pizza innehåller degen en unik blandning av vete-, ris- och sojamjöl och jäser i upp till 72 timmar – vilket ger en lättare och mer lättsmält upplevelse. Den färdiga pinsan behöver bara fem minuter i ugnen.
Genuin matupplevelse
– Vi vill erbjuda en genuin italiensk matupplevelse som samtidigt är enkel, snabb och modern. Vår ambition är att kombinera hantverk med tillgänglighet – och utmana både fryspizzan och taco-fredagen, säger Nicola Perrelli, krögare och medgrundare.
Varje pinsakit innehåller en färdig pinsabotten bakad i Rom, samt handplockade toppings från småskaliga producenter i olika italienska regioner – allt för att garantera både autenticitet och högsta kvalitet. Recepten är inspirerade av det italienska kulturarvet och varje smak berättar en regional historia, något som tilltalar dagens medvetna konsumenter.
Premuimråvaror
– Konsumenter vill ha bättre ingredienser, färre tillsatser och något som både smakar och känns bättre. Vi svarar upp mot det med premiumråvaror, lång jäsning, visuellt tilltalande presentation och smidig tillagning. Inget degkrångel – bara fem minuter i ugnen, säger David Berggren, Gastronomisk entreprenör med bakgrund som välrenommerad kock.
Pinsakiten lanseras exklusivt via foodora Market, där de initialt finns tillgängliga i fem butiker i Stockholm. Samarbetet ger snabb distribution, stark lokal närvaro och möjliggör en sömlös matupplevelse från beställning till tallrik.
Ligga i framkant
– Vi vill alltid ligga i framkant och erbjuda produkter som gör vardagsmaten både godare och enklare. Att få vara först i Sverige med detta unika pinsa-koncept känns otroligt roligt, säger Sofia Gunnmo, Q-handelschef på foodora.