Nyheter

Agnese Filippi ny Sverigechef för Coca‑Cola

Agnese Filippi är ny Sverigechef för Coca-Cola. I sin nya roll delar hon ansvaret för utvecklingen av Coca-Colas varumärken i Sverige med Sofie Eliasson Morsink, svensk vd för buteljeraren Coca-Cola Europacific Partners Sverige. Agnese efterträder Christoph Friedrich, som går vidare till en global roll som Senior Director inom The Coca-Cola Company Group.

Agnese Filippi har över 20 års näringslivserfarenhet, varav 12 år inom Coca-Cola-systemet. Senast kommer hon från rollen som chef för Coca-Cola på Irland. Innan dess har hon haft en rad roller där hon kombinerat marknadsstrategi med affärsutveckling. Hon började sin karriär på Ferrero innan hon gick över till buteljeraren Coca-Cola Hellenic Bottling Company i Italien som Trade Marketing Manager, och har därefter haft flera ledande roller inom The Coca-Cola Company i Italien, bland annat som Franchise Manager för kategorin Still & Water.

Drivkraft

Agnese delar också Coca-Colas engagemang för en bättre framtid, där hennes främsta drivkraft handlar om att stötta kommande generationer i deras utveckling. Hennes ledarskap präglas av fokus på långsiktig och hållbar tillväxt; ekonomisk, miljömässig och social. Detta var också mycket tydligt på Irland där hon som ordförande för the Irish Beverage Council spelade en nyckelroll i arbetet med att lansera landets pantsystem.

Tillväxt

–Målet är alltid tillväxt, men för mig är det viktigt att tillväxten är hållbar och lokalt förankrad – för både affären, planeten och människan. Ett område som också ligger mig varmt om hjärtat är att inspirera fler unga att våga ta sig an ledarskap och förändring – ett mål som jag har burit med mig under hela min karriär, säger Agnese.

Jordbro

Coca-Cola har funnits i Sverige sedan 1953 och haft sin bas i Jordbro, söder om Stockholm, sedan 1997. I sin nya roll vill Agnese bygga vidare på företagets historia i landet och de starka relationerna till företagets målgrupper. Hon ser fram emot att fortsätta utveckla Coca-Cola i Sverige, öka relevansen hos lokala målgrupper och bidra till näringslivets och samhällets utveckling.