Nyheter

Nästan alla gör det – oavsett vem vi är: Svenskarna samlas kring en av våra mest folkliga matfavoriter

Mattrender kommer och går men svenska folkets kärlek till ost består. En ny undersökning från Norrmejerier visar att lagrad hårdost konsumeras väldigt jämlikt i Sverige – oavsett kön eller ålder.

Norrmejeriers attitydundersökning, genomförd av Norstat, med över 1 000 respondenter, visar att hälften av svenskarna äter lagrad eller mellanlagrad hårdost flera gånger i veckan. En tredjedel äter det minst någon gång i månaden. Endast 4,6 procent av svenskarna uppger att de aldrig äter den typen av ost.

Extra intressant

Det som gör resultaten extra intressant är att det knappt är några skillnader mellan olika grupper. Oavsett om man är ung eller gammal, kvinna eller man så finns osten där. Det gör hårdost till en av de mest populära produkterna i våra kylskåp.

Samtidigt som ost är så uppskattad av svenskarna så är endast fyra av tio ostar vi konsumerar svenskproducerade, enligt Ostrapporten, vilket innebär att över hälften av all hårdost som säljs i Sverige är utländsk och importerad.

Hög kvalitet

– I Sverige har vi fantastiska ostar med både hög kvalitet och god smak, som dessutom är bra för både djur och natur. Ostens dag den 27 maj är ett bra tillfälle att både hylla och njuta av våra svenska ostar. Säger Sophie Wassberg, kategoriansvarig för ost på Norrmejerier.

Fakta från undersökningen (Norstat 2025):

• 50 % äter lagrad eller mellanlagrad hårdost flera gånger i veckan.

• 12 % äter det en gång i veckan

• 20 % äter någon eller några gånger i månaden.

• Endast 4,6 % uppger att de aldrig äter ost