Nyheter

Mjölken kan göra comeback: Nya siffror visar trendbrott bland unga svenskar

En ny attitydundersökning visar att svenska konsumenter, framför allt unga vuxna, nu återupptäcker mjölk som naturligt och närproducerat hälsoval. Samtidigt signalerar virala mattrender att mjölken är på väg tillbaka som vardagens superdryck.

Mjölk, fil och yoghurt – tidigare självklara i varje svenskt kylskåp – har på senare år fått konkurrens av växtbaserade alternativ. Men nu tyder både konsumentundersökningar och trendanalyser på att vi står inför ett skifte. I en attitydundersökning från Norrmejerier uppger 74 % av svenskarna att de känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 % ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Mjölken går viralt – från TikTok till träningsväska2

På sociala medier trendar hashtaggar som #MilkTok och #milkmaidcore, där unga lyfter fram mjölk som ett näringsrikt och nostalgiskt alternativ. Virala TikTok-recept med cottage cheese och helmjölk har bidragit till ett ökat intresse för vad som kallas ”clean label”-produkter – livsmedel med korta ingredienslistor och utan tillsatser.

– Mjölk innehåller naturligt det som många letar efter i processade sportdrycker –naturligt protein, kalcium och D-vitamin. Att två av tre kvinnor i åldern 25 till 45 ser mjölk som ett bra alternativ till tillsatta återhämtningsdrycker enligt undersökningen är ett tydligt tecken på att det naturliga är på väg tillbaka, fortsätter Maria Skogelid.

Protein, probiotika och äkta mat – därför väljer allt fler mjölk

I Norrmejeriers trendrapport 2025 lyfts tarmhälsa, probiotika och funktionella livsmedel fram som centrala trender. Mjölk och fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och fil har fått ett uppsving bland hälsointresserade konsumenter – inte minst i kombination med träning och återhämtning.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck, avslutar Maria Skogelid.

Fakta från undersökningen:

  • 63 % anser att mjölk är ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.
  • 74 % känner till att mjölk innehåller naturligt högt med protein.
  • Endast 6 % uppger att de aldrig köper mjölk.

Källor:

1. Attitydundersökningen genomfördes av Nordstat på uppdrag av Norrmejerier i april 2025. Den genomfördes som en webbenkät med ett nationellt representativt urval av 1 005 personer svenskar.

2. Norrmejeriers trendrapport 2025