Från och med 1 juni blir det tillåtet för svenska bryggerier att bedriva gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Sveriges Bryggerier välkomnar att möjligheten nu införs, men vill samtidigt nyansera förväntningarna, både vad gäller den administrativa bördan och försäljningens faktiska potential.
Gårdsförsäljningen av alkoholhaltiga drycker som införs i Sverige den 1 juni har potential att bli ett trevligt inslag för delar av besöksnäringen, men enligt Sveriges Bryggerier riskerar reformen att få begränsad effekt för den svenska bryggerinäringen i stort.
Hamnar i fokus
– Det är glädjande att svensk bryggerinäring hamnar i fokus, och gårdsförsäljning kan absolut bli ett uppskattat komplement i vissa delar av landet. Men som helhet är detta en symbolisk reform som gör lite för att lyfta hela branschen. För att vi ska kunna skapa fler jobb, bidra till exporten och stärka vår konkurrenskraft behövs större krafttag, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.
Regeringens förslag innebär att endast småskaliga producenter kan omfattas, samtidigt som större aktörer exkluderas, trots att dessa i många fall har etablerad besöksverksamhet och skulle kunna bidra till ökad turism.
Bidra till besöksnäringen
– Vi ser att gårdsförsäljning kan bidra till besöksnäringen, men för många av våra medlemmar är detta inte en realistisk försäljningskanal. Fokus bör ligga på att förbättra förutsättningarna för hela bryggeribranschen, inte minst genom ett starkt Systembolag och en rättvis alkoholbeskattning, säger Anna-Karin Fondberg.
För att ett bryggeri ska få bedriva gårdsförsäljning krävs:
- Särskilt tillstånd från kommunen.
- Att besökare deltar i och betalar för ett minst 30 minuter långt besöksarrangemang med kunskapshöjande inslag.
- Genomförande av godkänt kunskapsprov av ansvariga personer i verksamheten.
- Att försäljningen sker direkt efter besöket och inom angivna kvantitetsgränser (t.ex. max 3 liter starköl per person och besök).
- Att besökare informeras om alkoholens skadeverkningar.
- Att man har en produktion om max 400 000 liter/år
Sveriges Bryggerier lyfter särskilt att reformen slår olika mot olika typer av aktörer, något som riskerar att försvaga den mångfald som länge präglat den svenska öl- och dryckeskulturen. Flera medlemmar uttrycker oro för att de, trots att de tillhör kategorin småskaliga, inte kommer att omfattas på grund av produktionsgränser eller andra begränsningar.
– Förslaget är paradoxalt. Samtidigt som man vill främja besöksnäringen utesluter man de bryggerier som redan är en del av den. Det försvagar den mångfald som länge präglat den svenska öl- och dryckeskulturen. Det är också oroväckande att Systembolaget antytt att det lokala och småskaliga sortimentet kan komma att ses över om gårdsförsäljning införs, det är i dag den viktigaste försäljningskanalen för de flesta av landets mindre bryggerier, säger Anna-Karin Fondberg.
Tre önskemål för att stärka hela branschen:
- Sänk punktskatten på öl, cider och andra bryggeriprodukter. Det skulle öka konkurrenskraften och skapa fler arbetstillfällen.
- Bevara det lokala och småskaliga sortimentet (TSLS) på Systembolaget som är en avgörande försäljningskanal för mindre bryggerier.
- Öppna gårdsförsäljningen för alla aktörer. Även medelstora och stora bryggerier med etablerad besöksverksamhet bör kunna omfattas.
Citat från bryggare om gårdsförsäljning
– Vi kommer köra igång med gårdsförsäljning så fort det blir tillåtet. Tanken är att vi ska inreda en helt ny lokal enbart för gårdsförsäljning och provsmakningar. Vi planerar att ha dagliga visningar under sommaren, samt släppa en del öl som blir exklusiva för gårdsförsäljningen.
– Vi är ett litet bryggeri på Gotland som också erbjuder ölprovning, guidade turer och restaurang. Tyvärr anses vi för stora och kommer därför inte kvala in på gårdsförsäljning, så för oss blir detta inte ett alternativ.
Carl Rosenblad, Halmstad Brygghus:
– Gårdsförsäljning är inget som vi ser som kommer gynna oss även om tanken är spännande. Vi har inte så många provningar per år och därför skulle heller inte försäljningen påverka oss i form av volym och försäljningsvinst. Tvärtom. Enligt våra beräkningar skulle intäkterna bli ca 20 000 kr/år men tyvärr kommer det att kosta oss betydligt mer. Gårdsförsäljningen kan vara bra för mindre producenter av öl, vin och sprit men troligtvis inte för ett bryggeri som vårt. Alla medarbetare jobbar redan hårt, och att ha fler personal på kvällar för kunskapsutbildningar ser vi inte som möjligt i dagsläget. Det blir helt enkelt för dyrt och administrativt en mardröm med det regelverk som hittills framkommit. Vi får helt enkelt avvakta och se hur förutsättningarna är när vi har alla detaljer. Dessutom har vi just nu fokus på annat spännande som jag ber att få återkomma med.
Thomas Gunnarsson, Pine Brewing Company i Falkenberg:
– Vi är fortsatt positiva till möjligheten till gårdsförsäljning och ser det som ett spännande komplement till vår nuvarande verksamhet. Men det är först från och med den 1 juni som det faktiskt blir möjligt att skicka in en tillståndsansökan. Det innebär att en lansering redan till årets turistsäsong sannolikt inte är möjlig för vår del – vilket är olyckligt.
– Vi upplever att Falkenbergs kommun har visat god vilja och prioriterat frågan, vilket är mycket glädjande. Men de har ju Folkhälsomyndighetens föreskrifter att utgå ifrån – och tyvärr upplevs dessa som onödigt restriktiva och administrativt betungande. Det finns en risk att de i praktiken motverkar hela den politiska intentionen bakom reformen.
Nicklas Lindblad, Österlenbryggarna:
– Det är spännande och vi kommer att testa gårdsförsäljning. Vi är lite skeptiska till det kunskapshöjande kravet och samtidigt lite oroliga att kommunen ska ha tillräckligt med kapacitet att snabbt handlägga alla ansökningar om gårdsförsäljning. Men vi är positiva till initiativet!
Håkan Nilsson, Remmarlöv Gårdsbryggeri i Skåne:
– Gårdsförsäljning innebär inga stora affärsmöjligheter, utan förväntas bli en administrativ börda. Normalt har vi provsmakning och rundvandring utan försäljning. Det erbjudandet räcker väl för oss i och med att vi har ett lokalt sortiment på Systembolagen i närområdet. I sommar kommer vi istället att fokusera på vår sommarpub.
//
Bilden från Remmarlövs gårdsbryggeri.