Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i sitt långsiktiga hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett omfattande Matmanifest. Manifestet är inte bara ett internt styrdokument för medarbetare, kockar och leverantörer – det är en tydlig viljeyttring om att ta ansvar i alla led och forma framtidens gastronomi på ett hållbart och medvetet sätt.
Lanseringen av Pontus Groups Matmanifest är en central del av Pontus Groups initiativ Hållbarhet 360, ett heltäckande hållbarhetsramverk som har funnits i drygt ett och ett halvt år och utvecklats i nära samarbete med hållbarhetsrådgivaren Ethos.
– Vi tror inte på kompromisser mellan smak och hållbarhet, tvärtom. Vår erfarenhet visar att maten faktiskt smakar bättre när råvarorna har ett tydligt ursprung, hög djurvälfärd och producerats med omtanke, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.
Hållbarhet i praktiken – från gård till tak
Matmanifestet understryker vikten av närproducerade, säsongsanpassade råvaror, hög transparens i hela leveranskedjan och ett nära samarbete med svenska producenter. Ett tydligt exempel är det fördjupade utbildningssamarbetet med Menhammar Gård, där både kunskap och råvaror delas i en gemensam strävan mot ett mer hållbart matsystem.
Intill La Tour by Pontus Frithiof och Le Bar i DN-huset har Pontus Group en egen takodling och biodling – färska örter, grönsaker, blommor och honung används i menyerna.
– Det är en ynnest att kunna gå upp på taket och skörda det vi serverar samma dag, närmare hållbarhet och smak kommer man inte. Det är en konkret påminnelse om att framtidens gastronomi är lokal och levande, säger Mario E. Moroni, delägare och krögare La Tour och Le Bar.
Mat med mening – framtidens gastronomi byggs nu
Matmanifestet är också ett löfte till Pontus Groups gäster, samarbetspartners och framtida generationer om att gastronomi inte bara handlar om njutning, utan även om ansvar. Därför skickas manifestet även ut till utvalda partners och finns tillgängligt på Pontus Groups webbplats från och med denna vecka.
– Alla dessa strävanden har egentligen bara ett mål. Vi ska vara Sveriges bästa restaurangkoncern som serverar den godaste maten med den bästa servicen. Alltid med ett mått av glamour och en nypa flärd – utan att göra avkall från vår hållbarhetsfilosofi, avslutar Pontus Frithiof.
Pontus Matmanifest – Hållbarhet 360 inkluderar den operativa verksamheten, djurskydd och närproducerade råvaror samt allt ifrån affärsetik och resursanvändning till medarbetare och satsningen på att bli Sveriges bästa arbetsgivare till december 2026.
Bild: Mario E. Moroni, delägare och krögare La Tour och Le Bar. Fotograf: DubbelW
Exempel på åtgärder:
- 100 % svenskt fläskkött.
- All kyckling ska uppfylla European Chicken Commitment senast 2026.
- Ingen användning av palmolja.
- Storsatsning på viltkött tillsammans med Norrlandsvilt.
- Långsiktigt främjande av husmanskost samt ökad medvetenhet om psykisk ohälsa i branschen (Tor Stålhandske Foundation).
- Egna odlingar.
- Utbildningssamarbete med Menhammar Gård.
- Smart planerade transporter och ansvarsfulla inköp.
- Affärsetik – ansvarsfull i alla led.