Löfbergs försäljning av iskaffe slår nya rekord. På ett år har Löfbergs ICE ökat med 33 procent i dagligvaruhandeln visar nya siffror från NielsenIQ.*
– Nyckeln till framgången är ett bra samarbete med dagligvarukedjorna och att vi lyckats nå ut till en yngre målgrupp. En färsk undersökning från Novus visar att var tredje svensk mellan 18–29 år har druckit iskaffe den senaste månaden, säger Fredrik Nilsson, Sverigechef på Löfbergs.
Tar marknadsandelar
Iskaffe är en het trend i Sverige – och siffror från NielsenIQ visar att försäljningen i dagligvaruhandeln ökat med 4,5 procent det senaste året. Löfbergs driver utvecklingen, med en ökning på hela 33 procent. Det motsvarar över 2,2 miljoner sålda burkar de senaste tolv månaderna – en uppgång med drygt 550 000 burkar. I dag har Löfbergs en marknadsandel på 27 procent.
– Vi har fördubblat vår marknadsandel på fem år. Nu handlar det om att fortsätta skapa värde för både kunder och konsumenter genom marknadssatsningar och nya schyssta produkter, säger Fredrik Nilsson.
*Nielsen IQ rullande 12 månader vecka 24 2025, Tot DVH scanning, antal sålda enheter, iskaffe dricka nu =< 500ml.