Småland uppdaterar sin design för första gången sedan lanseringen 2003. Under hösten 2025 får svenska konsumenter se det nya manéret på Systembolag och restauranger, som hyllar det småländska arvet och stärker varumärkets identitet.
Modernisering utan att tappa rötterna
Småland är en tjeckisk-stilad pilsner som funnits på den svenska marknaden sedan 2003. Ölet säljs på burk, fat och glasflaska och finns på restauranger och Systembolag i hela landet. Den nya designen gör varumärkets småländska ursprung tydligt samtidigt som den moderniserar uttrycket.
”Med den nya designen vill vi modernisera Smålands uttryck, utan att tappa varumärkets rötter. Den uppdaterade designen framhäver den småländska känslan och stärker varumärkets identitet,” säger Camilla Widéen, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.
Designen – Småland i fokus
Byrån Love Mondays har skapat designen med inspiration från Smålands röda hus med vita knutar, skogar och gärdesgårdar. Dessa element kopplar starkt till Smålands kulturarv, samtidigt som färgpalett och logotyp från det tidigare utseendet har bevarats.
”Det har varit en ära att förflytta Småland från 2003 till 2025, stärka positionen på marknaden och samtidigt behålla igenkänning och arv,” säger Frida Fräjdin och Dale Evans, ansvariga på Love Mondays Branding.
Smakprofil – pilsner med smörkola
Småland bryggs på vatten, malt, humle och tjeckisk jäst. Resultatet är en maltig och fyllig pilsner med tydliga toner av smörkola, inslag av knäckebröd, färska örter och friska citrustoner.
”Den tjeckiska jästen ger ölet dess unika smörkolaton – precis som en traditionell tjeckisk pilsner ska ha,” säger Åsa Johansson, Huvudbryggmästare på Åbro Bryggeri.
Lansering – hösten 2025
Under hösten syns Småland med uppdaterad design på restauranger och Systembolag över hela Sverige. Den nya looken markerar ett steg framåt för varumärket samtidigt som den hyllar Smålands kulturarv.