En ny mattrend bland unga är Fibermaxxing – att medvetet äta mer fibrer. Nu går Generation Pep och FullkornsFrämjandet ihop för att inspirera fler barn och ungdomar att välja fullkorn.
– ”Att äta mer fullkorn är en viktig del i en hälsosam kost. Goda vanor som vi får som barn följer ofta med i vuxen ålder. Genom samarbetet vill vi sprida kunskap och inspiration”, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.
FullkornsFrämjandet är en oberoende plattform som samlar forskare, myndigheter, organisationer och företag. Målet är att fler svenskar – särskilt unga – ska äta mer fullkorn.
– ”Enligt Riksmaten Ungdom 2016–2017 äter unga bara en tredjedel av den rekommenderade mängden fullkorn. I snitt 33 gram per dag jämfört med 90 gram. Det vill vi ändra genom att sprida kunskap om fullkornets fördelar”, säger Maria Alexandersson, projektledare för FullkornsFrämjandet.
Ett enkelt sätt att öka sitt intag är att välja Nyckelhålsmärkt bröd, flingor och pasta. Fullkorn är ett krav för märkningen i spannmålskategorierna. Sortimentet är brett – även ljusa bröd kan innehålla fullkorn.
Med Generation Pep som partner växer FullkornsFrämjandets nätverk. Bland övriga finns Lantmännen, Wasabröd, Nestlé, Fazer, Livsmedelsverket, Hjärt-Lungfonden och Cancerfonden.