Framtidens största utmaning handlar om att skapa en hÄllbar och rÀttvis livsmedelsförsörjning för de 10 miljarder mÀnniskor som vÀntas leva pÄ jorden Är 2050.
En ny rapport frÄn PwC och Kantar Media visar att svenska konsumenter vill se mer fokus pÄ hÀlsa i livsmedelsbranschen. De efterfrÄgar nÀringsriktiga alternativ och nya initiativ som stÀrker folkhÀlsan.
âKonsumenterna vill att livsmedelsbranschen bidrar mer till folkhĂ€lsan. NĂ€stan hĂ€lften av svenskarna tycker att stora livsmedels- och dryckesföretag ska lyfta fram mer nĂ€ringsriktiga alternativ i marknadsföringen,â sĂ€ger Sofia Götmar-Blomstedt, auktoriserad revisor pĂ„ PwC.
đœ Svenskar vill ha hĂ€lsosammare utbud
Hela 46 % av svenskarna vill att företagen lyfter fram hÀlsosamma produkter. Ytterligare 41 % vill att de förbÀttrar nÀringsinnehÄllet i sina bassortiment. En tredjedel önskar fler initiativ för hÀlsosammare livsstil och kostvanor.
Vad konsumenter vill se mest av | Andel |
---|---|
Mer nÀringsriktiga alternativ i marknadsföringen | 46 % |
Ăkat nĂ€ringsinnehĂ„ll i bassortiment | 41 % |
KlimatÄtgÀrder kopplade till hÀlsa | 35 % |
Initiativ för hÀlsosam livsstil | 33 % |
Initiativ för bÀttre kost och motion | 32 % |