Nyheter

Mjölkmustasch som gör skillnad – Skånemejerier stöttar prostatacancerforskning

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och drabbar varje år omkring 10 000 män. För tredje året i rad deltar Skånemejerier i kampen mot sjukdomen genom sitt engagemang i Mustaschkampen, arrangerad av Prostatacancerförbundet.
Under hela november skänker Skånemejerier 1 krona för varje såld liter mjölk* till förmån för forskning, bättre vård och ökad medvetenhet kring prostatacancer.

Mjölkmustaschen – symbolen för omtanke

Förutom att samla in pengar vill Skånemejerier sprida kunskap. Under kampanjperioden pryds mjölkpaketen och butiker över hela Skåne av den klassiska mjölkmustaschen – en symbol för stöd, gemenskap och engagemang.
Initiativet beräknas nå över 60 procent av Skånes befolkning, tack vare synligheten i butik och i Skånemejeriers breda sortiment.

”Att bidra till kampen mot prostatacancer är en självklarhet för oss. Genom våra produkter vill vi inte bara samla in pengar, utan också väcka samtal och sprida kunskap om en sjukdom som drabbar så många,”
säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.

Ett långsiktigt engagemang för mäns hälsa

För tredje året i rad fortsätter Skånemejerier sitt partnerskap med Prostatacancerförbundet. Det långsiktiga samarbetet handlar både om att finansiera livsviktig forskning och att lyfta vikten av tidig upptäckt.
– ”Mustaschen har blivit en stark symbol för kampen mot prostatacancer, och vi är stolta över att vara en del av kampen. Tillsammans med våra konsumenter kan vi göra verklig skillnad,” säger Anette Gregow.

* Gäller med en gräns på 50 000 kronor per vecka och totalt 200 000 kronor under hela november 2025.