Systembolaget toppar Sustainable Brand Index 2025 och utses därmed till Sveriges mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter.
Efter att ha nått sin högsta placering någonsin med en fjärdeplats 2024 tar Systembolaget i år steget upp till förstaplatsen i Sustainable Brand Index. Det innebär att Systembolaget nu är det varumärke som svenska folket anser vara allra mest hållbart. På andra plats återfinns Folkhälsomyndigheten, följt av Orklas varumärke Grumme.
Ett resultat byggt på långsiktigt arbete
Systembolaget har under flera år stärkt sin position inom hållbarhet och klättrat i rankingen. Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index, menar att förstaplatsen är ett kvitto på företagets konsekventa arbete och konsumenternas förtroende i en tid av osäkerhet.
– Systembolaget har fortsatt att kommunicera hållbarhet ihärdigt, även när många andra företag tonat ner sitt budskap. I oroliga tider värdesätter svenskarna pålitlighet och transparens, och Systembolaget har lyckats behålla och stärka konsumenternas förtroende, säger han.
Enligt undersökningen är det framför allt tre faktorer som konsumenterna lyfter fram i Systembolagets hållbarhetsarbete: företagets folkbildande insatser om alkoholens skadeverkningar, det breda utbudet av alkoholfria produkter och rollen som en omtyckt arbetsgivare.
”Ett fint kvitto på vårt arbete”
Lill Bölte, enhetschef för Hållbarhet & Hälsa på Systembolaget, ser utmärkelsen som en bekräftelse på företagets långsiktiga arbete.
– Vi är både glada och stolta över att rankas som Sveriges mest hållbara varumärke. Omtanke om människa och miljö genomsyrar hela vår verksamhet, och den här utmärkelsen visar att vi har lyckats nå ut med vårt budskap. Systembolagets placering är ett resultat av ett starkt lagarbete – våra nästan 6 000 medarbetare har alla en del i detta och har anledning att fira innan vi fortsätter utveckla vårt hållbarhetsarbete. Att minimera alkoholens skador och ta ansvar för miljön är lika viktigt i dag som i går, säger hon.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2025 års studie har ett riksrepresentativt urval om 25 000 respondenter i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2024 – februari 2025. Totalt bedömdes 434 varumärken i Sverige. Respondenterna kommer från Norstats panel.
Topp 30
- Systembolaget
- Folkhälsomyndigheten
- Grumme
- Lantmännen
- IKEA
- Änglamark
- Arla
- Polisen
- Fjällräven
- ICA I love eco
- Matsmart
- SJ
- ICA
- Vattenfall
- Saltå Kvarn
- Skona
- Apoteket
- Coop
- Kung Markatta
- Urtekram
- Naturkompaniet
- Volvo
- Kiviks Musteri
- Skansen
- Försvarsmakten
- Polarbröd
- Axa
- Apotek Hjärtat
- Skellefteå Kraft
- Kivra
Alla branschvinnare
- Apotek – Apoteket
- Banker – Swedbank (Ny vinnare 2025)
- Bilbesiktning & Service – Bilprovningen
- Bilbranschen – Volvo
- Bostäder – HSB
- Digitala tjänster – Kivra (Ny vinnare 2025)
- Drivmedel – OKQ8 (Ny vinnare 2025)
- Drycker – Kiviks Musteri (Ny vinnare 2025)
- E-handel – Matsmart
- El & Värme – Vattenfall
- Fordon & Transport – SAS
- Försäkring – Folksam (Ny vinnare 2025)
- Hem & inredning – butiker – IKEA
- Hem & inredning – varumärken – Orrefors (Ny vinnare 2025)
- Hemelektronik & vitvaror – butiker – Kjell & Company
- Hemelektronik & vitvaror – varumärken – Electrolux
- Hobby & Fritid – Clas Ohlson (Ny vinnare 2025)
- Hotell – Scandic Hotels
- Hygien & Rengöring – Grumme
- Kläder & mode – butiker – Naturkompaniet
- Kläder & mode – varumärken – Fjällräven
- Konsumentvaruföretag – Essity
- Mat – Lantmännen (Ny vinnare 2025)
- Myndigheter – Folkhälsomyndigheten
- Optiker – Synsam
- Paket & logistik – PostNord
- Pension – KPA Pension
- Persontransport – SJ
- Resor & turism – Skansen
- Restauranger, kaféer & take-away – MAX
- Sjukvårdstjänster – Humana (Ny vinnare 2025)
- Skogsägare – Sveaskog (Ny vinnare 2025)
- Spelbolag & Lotterier – Svenska Postkodlotteriet
- Telekommunikation – Telia