Att den svenska salladspionjären Picadeli går i bräschen för livsmedelsindustrin är en väl dold hemlighet. Med sitt AI-verktyg har man lyckats minska matsvinn och optimera sortimentet. Nu summerar Picadeli fyra år med AI, lanserar en hel ny salladsbar, och blickar framåt.
Greenfoodbolaget Picadeli når stora globala framgångar med sitt foodtech-koncept. En viktig pusselbit i Picadelis pionjärskap är satsningen på AI. Redan 2021 integrerade salladsaktören artificiell intelligens i verksamheten, långt innan AI-vågen svepte över resten av världen.
Summering AI
Nu summerar Picadeli fyra år med AI – och ser hur satsningen kan inspirera fler i industrin att digitaliseras. För den svenska salladsaktören har AI-investeringen inneburit en effektivare och mer hållbar livsmedelslösning. Med hjälp av smart design, datainsamling i realtid och det egna AI-systemet ArcOrder förenklas kundresan, samtidigt som man minimerar arbetsinsatsen och matsvinnet.
Sensorer
Sensorer i varje bar samlar kontinuerligt in data om försäljning, lagernivåer, hållbarhet och temperatur. Informationen används för att analysera konsumentbeteenden, optimera sortimentet och automatisera beställningar – allt för att leverera en färskare och mer personlig kundupplevelse.
– Vi såg tidigt kraften i AI och insåg vilken potential teknologin hade för att skapa en smartare, mer hållbar livsmedelskedja. Idag ser vi konkreta resultat varje dag – mindre svinn, nöjdare kunder och effektivare butiksdrift, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Greenfood listar: Tre vinster med Picadelis AI-implementering:
- AI minskar svinnet
Genom pricksäkra prognoser minskar Picadeli både det egna, butikernas och kundernas matsvinn. AI förutser vilka produkter som ska beställas och hjälper till att säkerställa att rätt vara finns vid rätt tidpunkt. - Förenklade och mer effektiva processer i butik
Med hjälp av realtidsdata kan butikerna minska personalbehovet för påfyllning och lagerhantering. Konsumentbeteenden analyseras automatiskt, vilket innebär att det inte krävs några manuella analyser och beslut. - Optimerade beställningar med hög precision
Genom att kombinera försäljningsdata och lagerstatus i en gemensam AI-modell skapas helt träffsäkra beställningar. Systemet förutser inte bara när en produkt tar slut, utan anpassar även beställningsmönster baserat på säsong, väder och lokala evenemang – vilket leder till färskare varor och nöjdare kunder.
Picadelis satsning på AI innebär inte bara fördelar för den egna verksamheten. Den banar också väg för en ny era i livsmedelsindustrin – en bransch som fortfarande kämpar med stora utmaningar inom bland annat matsvinn och logistik. Genom att visa hur avancerad teknik kan lösa verkliga problem hoppas Picadeli inspirera fler aktörer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
Hållbarhet
– AI är inte längre en framtidsvision – det är här och nu. Vi ser att teknik som kan kombinera konsumentinsikter, hållbarhet och automatisering kommer att vara avgörande för att möta både kundernas och planetens behov framöver. De aktörer som vågar ta steget och bygga intelligenta, självlärande system kommer vara morgondagens vinnare, säger David von Laskowski.
Greenfoods AI-sallader är inte bara banbrytande – de är dessutom populärt inslag i livsmedelsbutiker runtom i Europa och USA. Totalt öppnades Picadelibarer i 517 nya butiker bara under 2024. Picadeli nu har 350 salladsbarer i Tyskland, snart 300 i Finland, 1 200 i Sverige och fler än 150 i USA.
Arctic X
Under 2024 lanserade Picadeli dessutom en ny version av sin ikoniska salladsbar – modellen Arctic X. Matsäkerhet är en av Greenfoods högsta prioriteringar, och med ett patenterat kylsystem, effektiv isolering och självstängande huvor som bevarar matens färskhet, är Arctic X en viktig pusselbit i helhetskonceptet.
Salladsbaren är ständigt uppkopplad mot molnet och drivs av Picadelis egenutvecklade programvara Arc Platform™. Systemet innehåller bland annat digital livsmedelssäkerhet, AI-assisterad beställning och interaktiva driftsinstruktioner – vilket, i kombination med Arctic X-hårdvaran, gör det enklare än någonsin att driva en fräsch, effektiv och hållbar salladsbar.
Så kan livsmedelsindustrin digitaliseras – Tre inspel från Picadeli:
- Datadriven försäljning
Sensorer och AI kan användas för att analysera köpbeteenden i realtid och optimera sortiment och kampanjer. Genom att anpassa sortimentet efter säsong, lokal efterfrågan och aktuella försäljningsdata kan butiker maximera både försäljning och kundnöjdhet. - Automatiserade beställningar
Med hjälp av AI kan efterfrågan förutses i förväg, och påfyllning samt inköp ske automatiskt – vilket frigör resurser i butiken, minskar risken för stora lager och säkerställer en högre kvalitet på produkterna. - Hållbarhet och svinnreducering
Genom att koppla samman hållbarhetsdata, försäljningshistorik och produktstatus i realtid kan AI-system identifiera vilka varor som riskerar att gå till spillo. AI kan sedan föreslå åtgärder som prissänkningar, kampanjer eller donationer för att minimera avfallet och maximera nyttan.