Nyheter

Lindahls lanserar Proteinrapporten 2025 – framtidens mat, trender och kunskap om protein

Proteinintresset fortsätter att växa. I sociala medier fylls flödena av tränings- och hälsoinspiration, och mellan 2021–2025 ökade försäljningen av kvarg med hela 30 procent. I en färsk undersökning från Livsmedelsföretagen utsågs dessutom kvarg till 2024 års trendigaste livsmedel.

Men protein är mer än en trend – det är en samhällsfråga. Därför lanserar vi på Lindahls, Skånemejeriers kvargvarumärke, Proteinrapporten 2025. Rapporten belyser proteinets betydelse för hälsan, våra matvanor och framtidens livsmedelsförsörjning – samt skillnaderna mellan olika proteinkällor.


Svensk mjölk gör skillnad

Rapporten bygger på en omfattande marknadsundersökning** som visar hur svenska konsumenter prioriterar näringsinnehåll, ursprung och hållbarhet i sina livsmedelsval.

– Samtidigt som konkurrensen på marknaden är hård ser vi att svenskt ursprung värderas högt. Vi är idag en av få producenter som gör kvarg på svensk mjölk. Just nu investerar vi dessutom för att kunna dubblera produktionen i vårt Malmömejeri – så att ännu fler kan njuta av Lindahls kvarg, säger Johan Stenmarck, marknadsdirektör på Skånemejerier.


Protein – viktigt för både idrottare och äldre

Intresset för proteinrika mellanmål har vuxit i takt med att träning och hälsa blivit en folkrörelse. Proteinrapporten förklarar varför mellanmål med mjölkprotein blivit så populära – men visar också att behoven sträcker sig långt bortom gymmet.

Äldre har till exempel ett betydligt högre proteinbehov. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer behöver personer över 65 år cirka 40 procent mer protein än yngre vuxna – och för sjuka eller sköra äldre är behovet ännu större.

– Det här är kunskap som inte alla känner till. Vi arbetar därför aktivt med att sprida den till aktörer inom äldreomsorgen, avslutar Johan Stenmarck.


📊 Ta del av hela Proteinrapporten 2025 här →