Nyheter

Löfbergs vinner McDonald’s hållbarhetspris

Löfbergs har tilldelats Sustainability Innovation Award av Food Folk, McDonald’s licenstagare i Norden. Löfbergs får priset för innovativa lösningar på hållbarhetsområdet.

– Det visar att vårt hållbarhetsarbete uppskattas och skapar mervärde för våra kunder. Genom långa och nära relationer med kaffebönder, med fokus på kvalitet och transparens, har vi byggt ett starkt partnerskap med McDonald’s där vi säkerställer god smak och hållbarhet i varje kopp, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Spårbarhet

I motiveringen lyfter McDonald’s fram Löfbergs arbete med att förbättra spårbarheten i leveranskedjan med hjälp av den digitala plattformen Era of We. Plattformen används för att följa kaffets resa från böna till kopp, och är ett viktigt verktyg för att uppfylla kraven i EU:s nya avskogningsförordning (EUDR).

Värdekedja

– EUDR ställer höga krav på alla aktörer i kaffets värdekedja. Här kan vi nu erbjuda en lösning som underlättar för våra kunder vilket stärker vår position inom hållbar kaffeproduktion, säger Anders Fredriksson.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier, och levererar kaffe till McDonald’s i Sverige, Norge och Danmark.

Motivering:
Sustainability Innovation Award delas ut till en leverantör som utvecklat nya innovativa lösningar på en hållbarhetsutmaning, och som tagit innovation och problemlösning till en ny nivå.

I år går priset till Löfbergs för att de har tagit initiativet hur McDonald’s globalt kan uppfylla kraven i den nya europeiska avskogningsförordningen. Löfbergs har skapat en plattform som säkerställer hållbarhet och EUDR-efterlevnad på produktnivå. Dessutom har Löfbergs uppmärksammats av McDonald’s Global för sitt driv inom digitala system, sin öppenhet och samarbetsvilja, och vilja att dela med sig av lösningar till andra leverantörer.

Bild: Trina Törnqvist, Annika Wallin och Åsa Lindqvist från Löfbergs tar emot McDonald’s Sustainability Innovation Award.