Kronfågel, Sveriges ledande producent av kycklingprodukter, har glädjen att meddela att företaget inleder ett samarbete med Matmissionen. Det är en nationell kedja med sociala matbutiker. Samarbetet syftar till att minska matsvinn. Bidra till att människor i ekonomisk utsatthet får tillgång till prisvärda livsmedel. Och möjliggöra en väg till egen försörjning genom arbetsträning.
Genom samarbetet kommer Kronfågel att leverera produkter som inte kan säljas i vanliga butiker. Men som fortfarande håller hög kvalitet och är fullt säkra att äta. Dessa varor kommer att säljas till ett reducerat pris i Matmissionens butiker, vilket ger fler människor möjlighet att handla bra mat till överkomliga priser.
Minska matsvinn
– På Kronfågel ser vi det som vårt ansvar att minska matsvinn och samtidigt göra skillnad i samhället. Vi är stolta över att samarbeta med Matmissionen och stötta deras viktiga arbete med att hjälpa människor i utsatthet, säger Janneke Wackerberg, hållbarhetschef på Kronfågel.
Medlemskap
Matmissionen erbjuder ett medlemskap för människor som lever i ekonomisk utsatthet. Som därigenom kan köpa varor till kraftigt reducerade priser. Dessutom bidrar butiken till att sprida kunskap om hållbarhet och matlagning för att inspirera till ett mer klimatsmart liv.
Samarbete
– Samarbetet med Kronfågel är ett viktigt tillskott för oss. Det gör att vi kan erbjuda ett bredare sortiment till våra medlemmar samtidigt som vi tillsammans bidrar till att minska matsvinnet i samhället. Just protein är en av de mest efterfrågade produkterna bland våra medlemmar, där nära hälften normalt inte har möjlighet att sätta protein på bordet minst varannan dag. Åsa Sandberg, Vikarierande Partneransvarig på Matmissionen.
Detta samarbete är ett steg i Kronfågels långsiktiga strategi för hållbarhet och socialt ansvarstagande. Fokus ligger där på att bidra till en mer hållbar livsmedelsindustri och stärka det lokala samhället.
//
Bild: Mattias Södermark