Nyheter

đŸ„Š Ny rapport: Svenska konsumenter vill se förĂ€ndring i livsmedelsbranschen

Framtidens största utmaning handlar om att skapa en hÄllbar och rÀttvis livsmedelsförsörjning för de 10 miljarder mÀnniskor som vÀntas leva pÄ jorden Är 2050.

En ny rapport frÄn PwC och Kantar Media visar att svenska konsumenter vill se mer fokus pÄ hÀlsa i livsmedelsbranschen. De efterfrÄgar nÀringsriktiga alternativ och nya initiativ som stÀrker folkhÀlsan.

”Konsumenterna vill att livsmedelsbranschen bidrar mer till folkhĂ€lsan. NĂ€stan hĂ€lften av svenskarna tycker att stora livsmedels- och dryckesföretag ska lyfta fram mer nĂ€ringsriktiga alternativ i marknadsföringen,” sĂ€ger Sofia Götmar-Blomstedt, auktoriserad revisor pĂ„ PwC.


đŸœ Svenskar vill ha hĂ€lsosammare utbud

Hela 46 % av svenskarna vill att företagen lyfter fram hÀlsosamma produkter. Ytterligare 41 % vill att de förbÀttrar nÀringsinnehÄllet i sina bassortiment. En tredjedel önskar fler initiativ för hÀlsosammare livsstil och kostvanor.

Vad konsumenter vill se mest av Andel
Mer nÀringsriktiga alternativ i marknadsföringen 46 %
Ökat nĂ€ringsinnehĂ„ll i bassortiment 41 %
KlimatÄtgÀrder kopplade till hÀlsa 35 %
Initiativ för hÀlsosam livsstil 33 %
Initiativ för bÀttre kost och motion 32 %