Nyheter

Barilla stärker sitt engagemang för jämställdhet genom LEAD Network Sweden Chapter

Barilla Sverige är nu en aktiv partner i det nyetablerade LEAD Network Sweden Chapter, ett nätverk som driver jämställdhet och inkludering inom detaljhandel och konsumentvaror. Barilla har länge varit global partner till LEAD Network, och satsar nu ännu mer genom ett lokalt förankrat engagemang.

Ett nätverk som skapar förändring genom dialog

LEAD Network samlar över 27 000 medlemmar i 81 länder och arbetar för att skapa mer inkluderande arbetsplatser i Europas konsumentvaru- och detaljhandelssektor. Den svenska lanseringen samordnas av Essity och NielsenIQ tillsammans med volontärer från partnerföretag som Barilla, Coca-Cola, Kraft Heinz, IBM, Mondelez, Lidl, Solenis och Pernod Ricard.

Barilla representeras av Karin Grip, Head of Legal Barilla Northern Europe, och Maxine Österman, Senior Analyst Barilla, som båda deltar i att bygga nätverket från grunden.

”Det här är inte ett nätverk för kvinnor, utan för alla kön och roller. Syftet är att skapa utrymme för dialog som leder till förändring,” säger Karin Grip.

Barillas globala åtagande för inkludering

Barilla Group har länge arbetat för jämställdhet, mångfald och inkludering, både globalt och lokalt. Företaget har uppnått global lönejämlikhet mellan könen och nära 40 procent av cheferna är kvinnor. Dessutom erbjuder Barilla minst 12 veckors betald föräldraledighet till alla föräldrar, oavsett kön eller familjekonstellation.

”Att skapa en inkluderande arbetsplats är inte bara rätt, det är smart affärsmässigt. Mångfald stärker kreativiteten, beslutsfattandet och innovationskraften. Därför engagerar vi oss aktivt i nätverk som LEAD,” säger Moritz Tintelnot, vd Barilla Sverige.