Nyheter

Mauri Hermundsson satsar stort – bygger ny chipsfabrik i Norrköping

Youtube-profilen Mauri Hermundsson tar ett stort steg i sin chipssatsning när Redhead bygger en egen fabrik i Norrköping. Efter ett första halvår med försäljning på nästan 45 miljoner kronor vill bolaget nu ta full kontroll över produktionen och skapa ännu starkare produkter.

Redhead köper en lokal i Norrköping och startar ombyggnaden direkt. Målet är att öppna fabriken inom ett år. Mauri beskriver investeringen som mycket omfattande och säger att de satsar “alla pengar de har och lite till” för att säkra nästa fas av tillväxten.

När Mauri lanserade sina chips tillsammans med Myllra (tidigare Kitchengrowth) förra hösten tömde kunderna lagret på en vecka. Den snabba utvecklingen gjorde att Redhead snabbt tog en märkbar del av snacksmarknaden.

Mauri lyfter att framgången kommer från hårt arbete, produktutveckling och en tydlig ambition att skapa chips som sticker ut. Teamet lägger mycket tid på smak, kvalitet och variation. Han menar att Redhead inte bara tar mark från konkurrenter, utan även breddar hela kategorin och driver tillväxt.

Trots bolagets stora räckvidd har Redhead inte köpt en enda annons. I stället bygger de ett varumärke som ska klara sig utan Mauris personliga synlighet. Redhead vill kombinera ett livsmedelsbolag med ett starkt contentbolag och ge plats åt fler kreatörer i framtiden.

Under 2025 planerar bolaget att trippla omsättningen jämfört med 2024. Redhead går från fjolårets 25,1 miljoner i omsättning till betydligt högre nivåer om prognosen håller. Samtidigt växer organisationen och består nu av runt tio personer plus en extern säljkår.

Nästa år breddar Redhead sortimentet med flera nya snacksprodukter. De första lanseringarna kommer redan i januari, och fler släpp följer under våren, sommaren och hösten.

Bild: Redhead Sverige AB