Idag står plast för fyra procent av de globala koldioxidutsläppen, och endast nio procent av all plast återvinns. Bowers vision är att skapa en värld utan skräp och med sin plattform eftersträvar de att göra det enklare för konsumenter att källsortera plastförpackningar samtidigt som de belönas genom ett poängsystem.
Sedan Bower startade har över 700 000 användare registrerat sig och tillsammans sorterat mer än 136 miljoner förpackningar, vilket hittills sparat nio miljoner ton koldioxid enligt bolaget.
Miljöpåverkan
”Att minska våra förpackningars miljöpåverkan och att hantera plastavfall är prioriterade frågor i vårt hållbarhetsarbete. Vi arbetar därför för en cirkulär förpackningsekonomi, där materialen designas, används och återvinns på ett sätt som minimerar avfall och maximerar resurseffektivitet,” säger Martina Flemström, VD för Mondelez Norden. Hon fortsätter: ”Samarbetet med Bower gör det möjligt för oss att inte bara informera och engagera konsumenter, och samtidigt belöna dem för deras insatser. För både oss och konsumenterna innebär det ett steg framåt på vägen mot en cirkulär ekonomi.”
Efter att ha registrerat ett återvinningskärl eller miljörum vid ditt hem och fått det godkänt, eller genom att gå till en allmän återvinningsstation som redan finns registrerad i appen, skannar du som Bower-användare Marabou-förpackningen med appen innan du källsorterar den. För varje skannad förpackning tilldelas du ett antal poäng i appen som sedan kan omvandlas till pengar eller doneras till välgörenhet. En förpackning ger 5 poäng, vilket motsvarar 0,50 kr.
En del i ett långsiktigt hållbarhetsarbete
Genom samarbetet underlättar vi för våra konsumenter att göra bra val, från köp till källsortering. På längre sikt ökar det mängden plastmaterial som samlas in och i takt med att tekniken för återvinning och återanvändning av plast utvecklas bidrar det till en cirkulär förpackningsekonomi.
Positiv samhällsförändring
”På Bower tror vi starkt på att genom att ge varje förpackning ett verkligt värde och erbjuda incitament som förändrar konsumentbeteenden, kan vi tillsammans öka sorteringsgraden och driva en positiv samhällsförändring. Det är därför vi är stolta över att se aktörer som Mondelez ansluta sig till vår plattform, vilket är ett tydligt bevis på att vi tillsammans kan göra källsortering till en självklarhet i varje svenskt hushåll.” säger Suwar Mert, VD på Bower.
”En viktig del i vårt arbete för att stötta en cirkulär ekonomi för förpackningar är att investera i lösningar som möjliggör att vi samlar in lika mycket förpackningar som vi sätter på marknaden. Därför är samarbetet med Bower ett utmärkt steg för att realisera en del av vår långsiktiga förpackningsstrategi,” säger Frida Sjödin, Nordisk Hållbarhetschef Mondelez.