För att fler ska välja hållbar konsumtion krävs mer än bara hållbara produkter. Genom inspiration, kunskap och praktiska tips blir det enklare att brygga, smaka och njuta av kaffe på ett mer medvetet sätt.
– Vår starka marknadsnärvaro är en av våra viktigaste kanaler för att förstå och nå ut till konsumenterna. Genom att vi på ett enkelt, ärligt och innovativt sätt berättar hur våra kaffeprodukter bidrar till en hållbar utveckling, vill vi öka medvetenheten hos fler konsumenter, säger Malin Helgman, Head of Digital Marketing på Löfbergs.
Hur ser arbetet ut för att sprida hållbarhetsinformation?
– Förra året lanserade vi ”Lätt att göra rätt”, där QR-koder på våra förpackningar gav konsumenter tips om mer hållbara val och en genomgång av arbetet bakom vårt kaffe. Nu tar vi nästa steg och lanserar en ny digital upplevelse på våra paket med hela kaffebönor. Genom att skanna en QR-kod kan konsumenter utforska en interaktiv värld där AI-avatarer guidar dem genom olika rum och berättar om vårt kaffe och hållbarhetsarbete.
Hur ser ni på problemet med kaffesvinn?
– Vi vet att en hel del kaffe slängs i onödan, och därför vill vi inspirera konsumenter till bättre vanor genom att visa att man kan använda sump och överblivet kaffe till mycket annat. På det sättet ger vi ett större värde till produkten, något vi tycker att kaffe är förtjänt av då det går åt 64, ofta handplockade, bönor till en kopp kaffe.
Hur jobbar ni för att hjälpa konsumenter att minska sitt kaffesvinn?
– Vi har tagit fram olika koncept för att uppmärksamma detta. Ett exempel är kampanjen ”Caffe Slatte”, där vi uppmuntrar konsumenter att dricka upp det kaffe de brygger, men också hjälpa dem hitta smarta sätt att återanvända överblivet kaffe – till exempel när man bakar. Även kaffesumpen går att återanvända, en av våra mest lästa artiklar på hemsidan handlar om hur kaffesumpen kan användas som gödningsmedel till växter. Det visar att det finns ett intresse från konsumenterna att lära sig agera mer hållbart.
Vad är förhoppningen att konsumenterna tar med sig från dessa initiativ?
– Vår förhoppning är att fler blir medvetna om hur små val i vardagen kan göra stor skillnad. Genom att minska kaffesvinn, återvinna förpackningar och göra hållbara val när de köper kaffe kan konsumenter bidra till en mer hållbar framtid. Vi vill göra det enkelt att dricka kaffe med gott samvete.