Nyheter

Carlsberg Sverige minskar klimatavtrycket – 17 procent lägre sedan 2022

Med satsningar inom hållbarhet redovisar Carlsberg Sverige nu konkreta resultat inom flera viktiga områden. Företaget har under 2024 uppnått mätbara framsteg inom bland annat klimatpåverkan, vattenförbrukning, elektrifiering och cirkularitet, vilket summeras i årets hållbarhetsfolder.

Carlsberg Sveriges vd Peter Hammarstedt om utvecklingen:

– 2024 har varit ett år av utveckling och förändring för Carlsberg Sverige. Vi har lyckats växa vår verksamhet och stärka våra varumärken, samtidigt som vi har minskat vårt klimatavtryck. Det är resultatet av ett målmedvetet arbete med att förena tillväxt och hållbarhet, där vi fortsätter att arbeta utifrån vårt syfte: Brewing for a Better Today and Tomorrow, säger han.

Bland resultaten finns bland annat:

  • Vi har minskat vårt relativa koldioxidavtryck över värdekedjan med 17 % och det absoluta med 11 % mellan 2022 och 2024. Mellan 2015-2022 minskade vi det relativa koldioxidavtrycket med 34 procent och det absoluta med 16 procent.*
  • I dag är 8 av 10 av Carlsberg Sveriges läskförsäljning sockerfri och den totala sockerreduktionen är 57 procent per liter läsk sedan 2019
  • 13 miljoner liter alkoholfri öl såldes 2024, vilket var rekordmycket. Carlsberg Sverige har i dag 14 alkoholfria öl i sortimentet
  • Vi fortsätter att effektivisera vattenanvändningen i bryggeriet och det går idag åt i snitt 2,04 liter vatten för varje liter färdig produkt
  • Vi har investerat i en koldioxidåtervinningsanläggning och använder överbliven koldioxid från ölbryggningsprocessen till kolsyra i våra produkter. Detta täcker 40 procent av kolsyrebehovet
  • En ökning från tre till åtta lastbilsekipage, vilket innebär att vi elektrifierar dryckestransporterna i södra och västra Sverige och bidrar till minskade utsläpp samt ett mer effektivt och framtidssäkrat logistiksystem

Hållbarhetsarbetet genomsyrar hela verksamheten – från inköp och produktion till marknadsföring och försäljning. I hållbarhetsfoldern beskrivs även insatser inom jämställdhet, mångfald, mänskliga rättigheter och lokalt samhällsengagemang.

Engagemang

– Bakom varje datapunkt finns våra medarbetares engagemang och kompetens. Att lyckas med hållbarhetsmålen kräver både långsiktighet och samarbete. Tillsammans driver vi en omställning som gynnar både affären, planeten och människorna, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Den fullständiga hållbarhetsfoldern kan laddas ned här.

*Carlsberg Sveriges fotavtryck över värdekedjan, dvs scope 1,2 & 3. Basåret är 2015 men pga omräkningsmodeller görs nu ett omtag med 2022 som nystartår. Koldioxidberäkning genomförd av Carbon Trust 2015, 2022 och 2024.