Löfbergs hållbarhetsredovisning för 2024 visar att det värmländska kafferosteriet fortsätter att satsa stort på hållbarhet. 2024 var ett utmanande år för kaffebranschen. Klimatförändringar med sämre skördar, tuffare förhållanden för kaffebönder och högre råkaffepriser – men Löfbergs fortsätter att prioritera hållbarhet och miljö. Utvecklingsprojekt i odlarländer, fossilfria sjötransporter, förpackningsutveckling och full spårbarhet var några fokusområden under året.
– När andra saktar in vill vi gasa. Att stå fast vid hållbarhet kräver både mod och långsiktighet. Vi är övertygad om att en hållbar omställning är nödvändig för planeten och avgörande för företag som vill vara relevanta och konkurrenskraftiga, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.
Investerar i framtidens kaffe
Löfbergs arbetar aktivt för att minska sin klimatpåverkan för säkerställa att vi kan dricka gott kaffe även i framtiden. De utvecklingsprojekt som förbättrar kaffebönders utvecklings- och levnadsvillkor och som drivs inom ramen för International Coffee Partners och coffee&climate har nu samlat över 190 000 deltagare.
Företaget har också investerat i fossilfria transporter, och ställde som första svenska kafferosteri om till 100 procent fossilfria sjötransporter vilket minskade koldioxidutsläppen med 1 400 ton.
Löfbergs har under många år arbetat med ökad spårbarhet i värdekedjan, och idag är 100 procent av Löfbergs kaffe spårbart. Det gör att Löfbergs ligger i framkant och kan möta ökade krav i linje med EU:s nya avskogningsförordning.
Ett annat viktigt område för Löfbergs är kaffesvinnet – endast 0,3 procent av allt kaffe som passerar rosteriet blir till avfall. Det avfall som uppstår används som råvara i nya produkter, till exempel torvfri kaffejord – ett smart och cirkulärt sätt att hantera rester.
– Vi jobbar aktivt i hela kedjan – från böna till kopp. Vi visar att det går att hålla i, hålla ut och samtidigt skapa långsiktigt värde tillsammans med kunder och leverantörer. Det är så vi skapar riktig förändring, säger Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs.
Fortsatt förpackningsutveckling
Förpackningarna är en annan viktig del av Löfbergs hållbarhetsarbete. Under 2024 ökade Löfbergs andelen monomaterial, vilket innebär att ännu fler förpackningar kan materialåtervinnas.
– Vår förpackningsstrategi går bland annat ut på att minska materialförbrukningen och ställa om till förnybara och återvinningsbara material. I slutändan handlar det om att erbjuda hållbara och användarvänliga förpackningar utan att kompromissa med funktion och kvalitet, säger Kajsa-Lisa Ljudén.
Några nyckeltal i Löfbergs hållbarhetsredovisning
- Produktionen motsvarade 12 miljoner koppar kaffe – om dagen
- Drygt 190 000 småskaliga kaffebönder har nu deltagit i de utvecklingsprojekt som drivs inom ramen för International Coffee Partners och coffee&climate
- 40,2 miljoner kronor i extra premier till Fairtrade-odlare och -kooperativ
- 100 % spårbart kaffe
- 100 % fossilfria sjötransporter
- 0,3 % svinn i den egna produktionen
//
Bild: Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs. Bild: Robert Nygren