Det pratas mycket om omställning, självförsörjning och att stärka livsmedelssektorn i Sverige. Men faktum är att mycket ännu så länge är teori och fokus på forskning. Det är för mycket snack och för lite verkstad helt enkelt. Genom ett helägt dotterbolag, Den Smartare Matfabriken i Mantorp AB, säkras produktionen av det egna varumärket Stacky’s, men visionen sedan länge är att genom öppenhet och samarbeten driva omställning på riktigt.
Tillsammans med fabrikens befintliga kunder och partners skapas en smartare mathub där erfarenheter och resurser kan delas för att snabbare driva svensk livsmedelsproduktion framåt i rätt riktning.
Tack vare en stark fastighetsägare i form av Mjölby kommuns fastighetsbolag FAMI finns grunden för att under kommande år utveckla verksamheten till att omfatta nya maskiner, moderna processer och tjänster.
Utmaningar
”Sedan vi drog igång 2019 har omvärlden varje år gett oss nya utmaningar och vi har under årens lopp sett många varumärken i det växtbaserade segmentet försvinna. Som människor är vi vanedjur, och tron på att få alla att äta växtbaserad mat över en natt är en utopi – inte minst när många av de produkter som lanseras helt missar målet både vad gäller smak, näringsinnehåll och pris.
Samarbete
Genom samarbete med svenska råvaruproducenter kan vi i fabriken producera både helt växtbaserade produkter, men också s.k. hybridprodukter som kombinerar både kött och växtbas.” säger Stefan Olsson, medgrundare och VD i moderbolaget.
Flexibel partner
Den som är i behov av en flexibel partner för outsourcing av modern livsmedelsproduktion för t.ex. 50/50 hybrid eller vegetariska produkter, eller som vill ta ett snack om produktutveckling – hör av dig på [email protected]