Idag, på Internationella Matsvinnsdagen, meddelar Matsmart att företaget lanserar i Schweiz i oktober 2025. Dessutom stärker expansionen bolagets mission att minska matsvinn i hela DACH-regionen.
Matsmart säljer överskottsmat och konsumentprodukter online. Sedan starten i Sverige 2014 har företaget, på sina marknader i Sverige, Tyskland, Danmark, Finland och Österrike, räddat över 118 408 ton mat och konsumentprodukter. Samtidigt vill bolaget rädda ännu mer och göra skillnad globalt.
– ”Med vår expansion till Schweiz tar vi nästa logiska steg i att implementera vår mission att rädda mat i hela DACH-regionen”, säger Peter Beckius, VD på Matsmart.
Schweiz har hög köpkraft och stor medvetenhet om matsvinn. Enligt FOEN uppstår runt 280 000 ton matsvinn årligen enbart inom grossist- och detaljhandeln. Därför vill Matsmart erbjuda en skalbar lösning som gör det enkelt för konsumenter att minska matsvinnet och samtidigt spara pengar.
Den schweiziska marknaden kommer att dra nytta av Matsmarts etablerade logistiksystem i Tyskland. Dessutom säkerställer samarbetet med partnern Exporto smidiga tull- och fraktprocesser för gränsöverskridande e-handel.
– ”Även om expansionen stöttar vårt fokus på lönsamhet nu, planerar vi långsiktig tillväxt efter denna milstolpe”, säger Peter Beckius.
Mjuklanseringen startar under 2025 och uppskalningen fortsätter under 2026. Målet är att Schweiz ska stå för cirka 4 % av den totala DACH-försäljningen inom de första 12 månaderna.
– ”Jag är otroligt stolt över att vi i oktober lanserar i Schweiz. Sedan starten har vårt mål varit att visa att minska matsvinn inte bara är hållbart, utan också sparar pengar för hushållen”, avslutar Karl Andersson, grundare av Matsmart.
Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget reformerar det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med FN:s hållbarhetsmål 12.3: att minska matförluster och matsvinn till år 2030.
Idag finns Matsmart/Motatos på fem europeiska marknader och återfinns på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. Konsumenter kan handla mat och produkter som annars riskerar att slängas på grund av överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer.