Den 22 juni öppnar Bagerimuseet i Älvsbyn för årets sommarsäsong. Samtidigt firar museet ett särskilt jubileum då byggnaden som rymmer verksamheten fyller 100 år.
Museet håller öppet vardagar mellan klockan 10.00 och 16.00 fram till den 31 juli och erbjuder besökare en unik inblick i både Polarbröds historia och den svenska bageritraditionen.
– Det här är en plats där vi kan dela berättelsen om hur bröd har bakats genom generationer. Att huset nu fyller 100 år gör årets säsong extra speciell, säger Karin Bodin, vd och huvudägare för Polarbröd.
Sveriges första bagerimuseum
Bagerimuseet invigdes 1991 och var då Sveriges första museum med fokus på bagerihistoria. Initiativtagare var bagaren Gösta Nilsson, som själv utbildade sig i det bageri som låg i huset under 1920- och 1930-talet.
Besökare får följa en familjetradition som sträcker sig tillbaka till 1800-talet och berättelsen om fem generationer bagare som verkat i Älvsbyn.
Jubileumsaktiviteter för hela familjen
För att uppmärksamma husets 100-årsjubileum erbjuds flera aktiviteter under sommaren. Bland annat lanseras ett särskilt fikapaket för 100 kronor och en tipsrunda med frågor om museets historia.
Besökare kan dessutom ta del av Polarbröds historia genom en audioguide eller boka tid för att baka eget bröd i den vedeldade stenugnen från 1926 – Sveriges största bevarade stenugn i sitt slag.
– Vi vill göra historien levande och samtidigt skapa en upplevelse för både barn och vuxna, säger Karin Bodin.
En viktig del av Älvsbyns historia
Bagerimuseet drivs idag av Polarbröd och berättar inte bara om bagerihantverkets utveckling, utan även om entreprenörskap, innovation och livet i Norrbotten genom generationer.