Burger King har korats till Sveriges starkaste snabbmatsvarumärke vid Swedish Brand Award 2025. Juryn baserade beslutet på kundnöjdhet och varumärkeskännedom från en omfattande undersökning av Evimetrix.
Burger King har återigen bevisat sin styrka på den svenska snabbmatsmarknaden. Förra årets insats och våra satsningar på gourmetburgare har gett resultat, säger Jeff Jackett, Chief Marketing Officer för Burger King Scandinavia.
”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha blivit utsedda till Sveriges starkaste varumärke i snabbmatskategorin. Det här speglar det fantastiska arbete som våra team i restaurangerna runt om i Sverige gör varje dag. Det inspirerar oss att fortsätta utvecklas och erbjuda bra mat och en trevlig miljö,” säger Jeff Jackett.
Satsningar bakom framgången
Burger King har under de senaste åren genomfört flera satsningar för att stärka sin position. Bland dessa satsningar finns lanseringen av det nya Gourmet-konceptet, som suddar ut gränsen mellan snabbmat och gourmet. Med burgare som Gourmet Korean Gochujang, som kombinerar trendiga koreanska smaker med högkvalitativa råvaror, möter Burger King gästerna både i smak och kvalitet.
”Vårt gourmetutbud bjuder på nya och spännande smaker, samtidigt som vi håller fast vid det vi är bäst på – riktigt bra burgare. Vi vill visa att premiumburgare inte behöver vara exklusiva för fine dining-restauranger,” säger Jeff Jackett.
Förbättrad upplevelse för gästerna
Burger King har också moderniserat flera restauranger med ett nytt inredningskoncept och digitala lösningar. Ett exempel är den ikoniska restaurangen på Gustav Adolfs Torg i Malmö, som nyligen renoverats för att erbjuda gästerna en modern och smidig upplevelse.
Om Swedish Brand Award
Swedish Brand Award är en årlig undersökning av Evimetrix. Priset belönar varumärken som presterar bäst inom sin kategori baserat på Nöjd Kund Index (NKI) och varumärkeskännedom.