Nyheter

Julmustsuccé: 20 000 burkar sålda första veckan på Systembolaget

Redan innan lanseringen väckte den vuxna julmusten stort intresse. Över 20 redaktioner rapporterade om nyheten, och förväntningarna steg snabbt.

När försäljningen startade på Systembolaget den 1 oktober tog trycket fart direkt. Intresset blev så stort att första batchen av glasflaskor sålde slut på en timme. Efter den första veckan hade kunder beställt över 20 000 burkar – ett tydligt tecken på att Sverige fått smak för vuxen julmust.

“Det får räknas som en hit deluxe när vi pratar lansering i beställningssortimentet. Intresset är enormt,”
säger Lise-Lotte Holmberg, försäljningschef på Herrljunga Drycker.


Från beställningssortiment till hyllplats

Herrljunga Drycker lanserade den vuxna julmusten på 4,5 % i beställningssortimentet, redan en månad före Systembolagets ordinarie julförsäljning.

– “Vi hoppas på lokala listningar redan till årets jul, men målet är att ta plats i det fasta sortimentet till 2026,”
säger Lise-Lotte Holmberg.

Samtidigt märker företaget hur allt fler konsumenter vill upptäcka nya tolkningar av klassiska svenska smaker. Kombinationen av tradition och nyfikenhet driver trenden framåt.


Efter succéstarten – full fart framåt

Efter rekordstarten fokuserar Herrljunga Drycker på att öka produktionen i takt med efterfrågan. Bryggeriet justerar volymerna löpande för att säkerställa att alla som vill prova den vuxna julmusten får chansen.

Dessutom visar restauranger ett växande intresse. Flera välkända krogar planerar att servera drycken på sina julbord – något som breddar målgruppen ytterligare.

Även den lättare varianten på 2,2 % väcker uppmärksamhet i dagligvaruhandeln. Försäljningen har just börjat ta fart, men flaskorna säljer snabbt i de butiker som vågat testa. Det visar tydligt att nyfikenheten finns även utanför Systembolaget.

👉 Läs mer på www.spiritofsweden.com