Det har gått ett halvår sedan Skånemejerier och deras premiumvarumärke Allerum® lanserade den nya osttypen Ära™. Redan nu står det klart att den svenska hårdosten har blivit en stor försäljningssuccé. I november uppgick den totala försäljningsvolymen till hela 80 000 kilo, långt över de ursprungliga prognoserna.
Ära™ lanserades i maj 2025 och är en ny osttyp, helt gjord på svensk mjölk. Med sin tydliga smakprofil, där knäckig kola möter umami, har osten snabbt hittat sin plats både på frukostmackan och på ostbrickan. Redan vid lanseringen var mottagandet starkt, och försäljningssiffrorna bekräftar nu det stora konsumentintresset.
– Efterfrågan på Ära™ har vuxit betydligt snabbare än vi kunnat förutse. Vi visste att vi hade tagit fram en riktigt bra ost, men att intresset skulle bli så här stort hade vi inte räknat med. Den unika smaken spelar en stor roll, men vi ser också ett tydligt ökat intresse för svenskproducerad ost, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadsmejeriet.
Allerum® fortsätter driva tillväxt för svensk ost
Parallellt med Ära™s framgångar har Allerum® fortsatt att stärka sin position inom kategorin lagrad hårdost. Varumärket fungerar därmed som en tydlig tillväxtmotor för svensk ost i butikshyllan.
– På Kristianstadsmejeriet satsar vi långsiktigt på svensk ostproduktion. Genom innovation, hantverk och hög kvalitet vill vi fortsätta utveckla nya osttyper och smaker som konsumenterna verkligen uppskattar. På så sätt bidrar vi både till ett större utbud av svensk ost och till fortsatt tillväxt i kategorin, säger Stefan Andersson.
Om Ära™
-
Ny svensk hårdost med hög smakintensitet
-
Smaktoner av knäckig kola och umami
-
Finns i tre varianter: mild, mellan och lagrad
-
Framställd i Kristianstad
-
Gjord på 100 % svensk mjölk